Jack Speer död

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Jack Speer död

Inläggav john-henri » sön 29 jun 2008, 10:47

John Bristol (Jack) Speer dog i sitt hem i Albuquerque, Nex Mexico, tidigt på morgonen i går, 28 juni 2008. Han var född i Commanche, Oklahoma, 1920; den 9 augusti skulle han ha fyllt 88.

Speer var i det civila jurist och under ett antal år ledamot av New Mexicos delstatskongress.

Inom fandom var han – självfallet långt viktigare – aktiv sedan tretton års ålder. Då hade han redan läst sf sedan ett par dagar före sin sjuårsdag, när han upptäckte formen via Amazing Stories septembernummer 1927 (som var det nummer som såldes under augusti månad). 1934 fick han sitt första fanzinenummer; 1935 började han bidra till Dan McPhails nyhetsfanzine Science Fiction News och 1936 grundade Speer och McPhail Oklahoma Stf Association.

Det blev tidigt uppenbart att Speer var en innovatör. 1937 grundade han Institute for Public Opinion, det första försöket att genomföra opinionsundersökningar inom fandom. 1938 startade han som en av dess grundande medlemmar den fösta apa:n inom sf-fandom, Fantasy Amateur Press Association; där publicerade han fanzinet Sustaining Program, som betraktas som det fanzine som gjorde FAPA till inte bara en stor framgång utan en vid det här laget 70-årig fannisk institution. 1939 utgav han, likaså först inom FAPA, den första historik över fandom som skrivits, Up to Now; kort därefter skapade han också den första kända hoaxfanen i fanhistorien, "John Bristol", som skrev och publicerade sig med annan stil och på en annan skrivmaskin än Speer. 1944 skrev och utgav han den första uppslagsboken om fandom, Fancyclopedia, och efter krigsslutet blev Speer en av den av Damon Knight uttänkta nationella fanorganisationen National Fantasy Fan Federations grundare. Han redigerade också NFFF:s fanzine, utgav det varannanveckoliga nyhetsfanzine Stefnews under 1945 och 1946.

Men sedan han flyttat till Chicago för att fortsätta sina studier och därefter gifte sig minskade Speers fanac gradvis, även om han förblev en konstant kongressdeltagare och relativt flitig bidragsgivare i många fanzines. Efter nästa flytt arbetade han fram till början av 1960-talet som jurist och politiker i Washington, men också nu förblev han aktiv i FAPA och medverkade i så gott som varje kvartalsvis utskick. 1962 flyttade han till New Mexico, där han först var bosatt i Santa Fe och nu parallellt fortsatte sin juristkarriär och inledde en gradvis allt mer framgångsrik politisk karriär inom det demokratiska partiet. Det var samtidigt nu han kom att delta i en av amerikansk fandoms genom tiderna mest uppslitande fejder, den som kretsade kring uteslutningen av den ledande fanen Walter Breen från 1964 års världskongress. Speer ställde sig den gången på kongresskommitténs sida och stödde uteslutningen, något som under många år kom att negativt påverka Speers relationer till många av samtidens mest namnkunniga andra fans.

Medlem i FAPA förblev Speer fram till sin död; 2004 var han fanhedersgäst vid världskongressen Noreascon 4 i Boston och samma år publicerades hans bok Fancestral Voices, en samling essäer och memoartexter som summerar hans liv med sf och fandom.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 29 jun 2008, 13:19

Jag tror inte ett dugg på den där sortens sammanträffanden som ska vara styrda av makterna, men det är faktiskt ändå sant att jag i går som allra flyktigast råkade tänka på Jack Speer och sedan tänkte: "Han är nog död sedan många år tillbaka."

Det var han ju inte, men död var han kanske när jag tänkte på honom. Har inte kollat tidsskillnaden.

Jag träffade och umgicks mycket med och intervjuade Jack Speer (en inspelning på band finns) på Denvention II. Han var så imponerande att jag i den aldrig publicerade kongressrapporten skrev att jag hoppades att jag en dag skulle bli precis som han. Det hoppas jag inte i dag; på den tiden var jag mycket mer tokfransigt fannisk än jag är nu eller har varit sedan dess.

Vilket å andra sidan inte hindrar att Jack Speer var väldigt imponerande. På flera sätt. Vi satt på golvet på ett room party när jag intervjuade honom och han var mycket naturligt vänlig samtidigt som han besatt en mycket märkbar pondus. Hans kunnighet om fandom och fannisk historia behöver vi inte ens nämna; jag förmodar att ni inser att den föll sig närmast självklar. Fandom nästan ända från början och hans eget liv var sammanflätade med varandra. Och den sortens fan var vad jag då ville bli, när jag hade träffat Jack Speer.

Jack Speer var väldigt mycket amerikan. Jack Speer hade ett knivskarpt intellekt. Jack Speer gjorde ett i bokstavlig mening outplånligt intryck.

Jag som trodde att han var död för flera år sedan när jag tänkte på honom som flyktigast i går. Och så dog han i går.

Jag har aldrig träffat honom efter den där världskongressen i Denver, men där umgicks vi som sagt ganska mycket.

Och det är jag glad för.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac