Om SF-Forum

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Sheriffen » sön 02 mar 2008, 14:18

Ja, Benge Ringberg har ju sina sidor - lever han förresten? Det kanske skulle stå hade... - men i det här fallet tycker jag ändå att det låg något i hans inställning. Insändarna i ett fanzine av det slag som Forum var på den tiden tillhörde det väsentligaste i innehållet; debatterna rasade och inte så få kloka personer deltog, bland dem väl herr Holmberg själv (mindre klok på den tiden, förvisso, men i alla fall), Göran Bengtson, Bertil Mårtensson, Sven Eklund, Mats Linder, osv. Senare i fanzinets historia för all del jag själv (som ju mycket riktigt inte är klok, vilket var en fräsch fläkt då men har blivit lite uttjatat senare), Steve Sem-Sandberg, Kalle Wärneryd, Kristian Priemel, Stieg Larsson och andra. Och jo, några kvinnor också, tror jag. Eva Gabrielsson hördes väl av och hur var det med Lena Jonsson och Ylva Spångberg och Kristina Hallind?

Se där, ett index som omfattar insändarna behövs! Jag minns ju inte ens med säkerhet vilka som skrev några!

Och bokrecensionerna? Men, självklart. De var ofta essäer, till exempel Bertil Mårtenssons om böcker av Clifford D. Simak (som i och för sig alltid, i tur och ordning, var den bästa sf-bok som någonsin skrivits, för Simak could do nothing wrong, men i alla fall).

Jag håller på Benge Ringberg här. Minutiöst och noggrant.

Men sätt för fan inte mig på att göra det, för jag är en av de mest osystematiska individerna på hela planeten.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 04 mar 2008, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » sön 02 mar 2008, 16:47

Jag kan tänka mig att hjälpa till med ett index, men min egen samling av SF-Forum innehåller inte äldre nummer än någonstans i slutet av 1980-talet, om jag minns rätt. Jag skulle iofs gärna komplettera min samling lite, men jag gissar att det är svårt att få tag i nummer som vill byta ägare.

I brist på det behövs alltså tidigare index och komplettering av någon som har de nummer som inte redan är indexerade och saknas i min samling. Plus eventuellt komplettering av Bertil Mårtenssons index så att det innehåller samma saker som Bengt-Olof Ringberg, om man vill göra det så.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Carolina » tis 04 mar 2008, 15:38

Hej!
Jag tycker att det var ett jubileums-SF Forum var en riktigt bra idé. När jag läst Sheriffen inlägg på vad det bör innehålla tappade jag dock modet och tänkte att det ser ju ut som ett omöjligt projekt.
Då SFSF gallrade sin arkiv så plockade jag åt mig överex av SF Forum. Jag kollade vilka SF Forum jag hade och mitt äldsta nummer är från 1979 och då hade det kommit ut över 70 nummer före dess.
Efter att ha läst de senare inläggen så börjar jag att tro att det faktiskt skulle kunna gå att göra ett jubileumsnummer. Om man delar på arbetet så går det nog bra.
Vi ses väl några stycken på Åcon och då kan vi bestämma något.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 04 mar 2008, 16:11

Carolina skrev:Jag tycker att det var ett jubileums-SF Forum var en riktigt bra idé. När jag läst Sheriffen inlägg på vad det bör innehålla tappade jag dock modet och tänkte att det ser ju ut som ett omöjligt projekt.
Då SFSF gallrade sin arkiv så plockade jag åt mig överex av SF Forum. Jag kollade vilka SF Forum jag hade och mitt äldsta nummer är från 1979 och då hade det kommit ut över 70 nummer före dess.

Minns för all del hur det går till att välja vad som ska återtryckas. Det går inte till så att man sätter sig ned och läser vartenda ord i varenda SF-Forum som någonsin har publicerats. Det vore inte bara en Herakles-uppgift, det vore rätt dumt. Slöseri med tid.

Så här.

Först frågar man folk som Var Med vad de minns som väldigt lyckat. Jag kan exempelvis genast rekommendera Göran Bengtsons essay om Sam Lundwalls bok "SF - Från begynnelsen till våra dagar", som bara måste vara med.

Sedan tittar man i indexet (som vid det laget bör vara sammanställt) vilka Kunniga och Duktiga Människor som har skrivit i Forum genom tiderna. Och så tittar man vad de har skrivit. Om det står att exempelvis Sam Lundwall i åttaårsåldern skrev en roman som gick i följetong i fanzinet i tjugotre delar och hette "Jag är människan", så bryr man sig avgjort inte om att läsa den romanen. Den kan inte komma i fråga för nytryck under några som helst omständigheter. Om det å andra sidan står att Sam Lundwall har skrivit en essay om Jack Vance, så bläddrar man fram den essayen och läser de första styckena och ser om den verkar något bra - i all synnerhet om någon av dem som Var Med minns den som lyckad. Är den inte lyckad redan under de första styckena, så slutar man läsa.

Sedan bläddrar man i och för sig igenom alla Forum-nummer och tittar på sådant som ser intressant ut och läser det som verkar intressantast i helhet.

I slutändan väljer man ut tio, tolv texter från olika epoker och av olika slag och trycker dem.

Det är inte så jobbigt, jag lovar.

Och en text är som sagt redan given. Göran Bengtsons.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 04 mar 2008, 23:44

Ja, Göran Bengtsons essä bör vara given.

Andra längre essätexter? Kanske Bertil Mårtenssons reflekternade recension av Clifford Simaks "All Flesh Is Grass". Gissningsvis några kortare kåserier av Torkel Franzén. Sten Dahlskogs förnämliga introduktion av Ursula K Le Guin flera år innan alla upptäckte henne i och med att hon skrev "The Left Hand of Darkness". Några ledare av olika författare, som visar rätt väl på hur sf uppfattades vid skilda tidpunker.

Noveller, faktiskt. Av Bo Stenfors, Arne Sjögren, Bertil Mårtensson, Dénis Lindbohm, Inger Edelfeldt, Kristina Hallind, Peder Carlsson och flera andra. Forum har haft häpnadsväckande bra skönlitterärt innehåll genom åren.

Dikter, faktiskt. Kanske ännu mer häpnadsväckande, men sådana har också funnits i Forum, och i betydande mängd.

Recensioner och debatt, skulle jag tro. Lite svårare att komma ihåg, men nog har väl rätt många av oss skrivit minnesvärda anmälningar av centrala sf-verk i fanzinet.

Det bör nog inte vara så omöjligt det här, om man bara sätter sig ner och bläddrar ett tag.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » ons 05 mar 2008, 15:41

Själv har jag aldrig varit med i SFSF. Dock har jag genom åren skaffat mig några SF-Forum, de flesta på laglig väg, och ska jag nämna en text som etsat sig fast är det Torkel Franzéns "Som en ouppdragen klocka" i nr 72, 1977.

Kanske var det en repriserad text redan då, men det hindrar väl inte att den körs igen. Ett mellanting mellan översättarreflektioner, litterär essä och funderingar över livet: en ypperlig text på alla vis.

Sedan var intervjun med Sven Christer Swahn i samma nummer (eller nr 73?) rätt kul, underfundig sak. Och så många intervjuer har väl inte körts genom åren?

Och Segerströms räka av "The War Hound and the World's Pain" i 87, den texten gillade jag, kändes rejäl.

Ta detta för vad det är, några förslag från en intresserad utomstående. (Som inte kan komma ifråga för arbete på detta jubileumsfanzine, jag är ju inte medlem, se ovan...)
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 05 mar 2008, 16:02

Jag ska villigt medge att jag inte minns just den Torkel Franzén-texten, men Torkel var en lysande skribent som publicerade antingen på tok för litet eller var smart nog att publicera sig så begränsat att bara de allra bästa texterna såg tryck. I själva verket borde han bestås en alldeles egen volym, "Den samlade Torkel Franzén".

Dina övriga förslag tycker jag också ser förträffliga ut och några av dem minns jag till och med vagt.

Och visst kan du komma ifråga för arbete på fanzinet! Det har inget med medlemskap i SFSF att göra. Här i fandom är vi inte särskilt formella, som bekant.

Fast strängt taget tror jag att man borde försöka få någon eller några att anmäla sig som frivillig, sammankallande och sammanställande redaktör. *Någon* eller *några" måste ju redigera jubileumsnumret - det kan vi inte göra allihop.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 12 mar 2008, 01:45

Summan av vad som sagts, Carolina, är väl att du entusiastiskt uppmanas att göra av med en del av SFSF:s kassa på ett fenomenalt 50-årsjubileumsnummer av Forum, som för en gångs skull till och med borde hålla tiden och utkomma mycket tidigt år 2010. Nummer 1 kom såvitt jag har kunnat utröna i januari 1960.

Går hon att övertala tycker jag att Karin vore en utmärkt huvudredaktör. Tillräckligt kunnig i fandom för att veta vad allting handlar om, tillräckligt fristående för att inte falla till föga för nostalgiskt suckande och snyftande om den gamla goda tiden. Och dessutom som sagt den enda som borde ha möjligheter att prata till sig ett bidrag från den ene av fanzinets två första redaktörer, Sam Lundwall. Andra tidiga redaktörer bör nog också kontaktas rätt snabbt; Bo Stenfors var den tredje, och hur han mår nuförtiden vet jag inte (fast han har skrivit rätt flitigt i DAST Magazine fram till nedläggningen i december), men i år bör han väl hur som helst fylla 80. Den tredje av de tre första, George Sjöberg, är död, så där är det för sent. Men alla de senare lever såvitt jag vet.

Själv har jag som bekant ett eget hobbyprojekt med sf-anknytning, och det innebär att den tid jag kan skänka bort är begränsad. Men jag ska gärna ägna en kväll eller två åt att bläddra igenom numren – jag tror att jag äger samtliga utom ett eller två av de senaste, och förmodligen är de bara felsorterade – och ge ett förslag på material som jag tycker borde komma ifråga för omtryck. Har inte andra numren kan jag nog fotostatkopiera ur dem också. Men jag åtar mig inte att scanna eller korrekturläsa texter. Förresten är jag hursomhelst en usel korrekturläsare.

Annat som borde vara rätt givet i ett sånt här nummer är väl en utförlig historik över SFSFs första femtio år. De första 25 har jag själv skrivit tämligen detaljerat om i ett par fanhistoriska artiklar i Gafiac på 80-talet. De får gärna tryckas om eller användas på annat sätt. Eftersom Forum blivit något slags flaggskepp och såvitt jag vet är det enda fanzine i landet som hittills drabbats av att bli föremål för en 60-poängsuppsats i litteraturvetenskap ska man kanske ta fasta också på Sheriffens förslag med ett utförligt innehållsregister till alla de femtio årens nummer, texter av eller intervjuer med dem som redigerat fanzinet… ja, firande parat med hyllningsskrift, minnesskrift och summering av ett halvt sekels entusiasm och idealism, liksom. Det är ju rätt imponerande om man tänker på det.

Och jag kan ju inte hjälpa att jag nånstans hyser en stor värme fös Sf forum, som jag blev shanghaiades som redaktör för en månad innan jag fyllde 14 år. Exakt hur många nummer jag egentligen var hel eller delvis redaktör för minns jag inte ens, men det bör väl ha blivit nånstans runt 35 nummer, med nummer 9 som det första jag hade något att göra med och nummer 81-82 som det sista (i realiteten fungerade jag väl som praktisk redaktör för de nummer där Steve Sem-Sandberg var officiell redaktör; det var jag som skötte layout, tryckerikontakt, plockade in eller skrev extramaterial som behövdes och sånt där). Så jag har väl varit åtminstone medskyldig till väldigt nära en tredjedel av alla utgivna nummer, och förmodligen en betydligt större andel än så av samtliga sidor som utgjort Forum åren igenom.

Det var som fan. Mer än jag skulle ha trott, faktiskt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 12 mar 2008, 08:56

john-henri skrev:Eftersom Forum blivit något slags flaggskepp och såvitt jag vet är det enda fanzine i landet som hittills drabbats av att bli föremål för en 60-poängsuppsats i litteraturvetenskap

Vad är der för uppsats? Det låter som något jag gärna skulle läsa. Går den att få tag i någonstans?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 12 mar 2008, 09:02

Johan Sahlin: Fantastisk litteratur och inskränkta fans. Tolkning och meningsskapande i Science fiction forum 1960–1989. Linköpings universitet: Institutionen för Tema 2005. (För övrigt anmäld i Nova nr 7/8.)

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » ons 12 mar 2008, 09:13

Off-topic, men apropå uppsatser om fanzines: Mika Tenhovaara gjorde visst något arbete om fanzines på någon journalistkurs. Borde gå att googla.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 12 mar 2008, 09:30

Svensson skrev:Off-topic, men apropå uppsatser om fanzines: Mika Tenhovaara gjorde visst något arbete om fanzines på någon journalistkurs. Borde gå att googla.

Nja, ett arbete om fandom. Mycket ambitiöst och i stora stycken imponerande.

Finns tryckt i sin helhet i SFF-Bulletin 121.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 12 mar 2008, 09:34

Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 12 mar 2008, 10:48

Jag har ett flertal Nova-nummer spridda över huset som jag börjat på men inte läst ut helt.

Nu har jag i alla fall laddat ner uppsatsen för senare undersökning; den hade den goda smaken att finnas tillgänglig i fulltext.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 01 apr 2008, 14:29

Går man till SFSF:s hemsida och klickar på "SF-Forum", får man veta att redaktör är Karl-Johan Norén samt att redaktionen består av Karin Lundwall. Sistnämnda med e-postadress som leder ut i intet; tro mig, jag har provat.

Sidan uppdaterades senast 4:e februari förra året. Skulle tro att mycket här är inaktuellt...

(Med fakta som dessa är det klart att du missar bidrag, Carolina G...)
Svensson
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac