Om SF-Forum

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Svensson » tis 26 feb 2008, 09:18

Hej Carolina...

Hur är det med SF-Forum förresten, den ligger nere gissar jag... "redaktör: V. Akant" läste jag på er hemsida...
Svensson
Trufan

Inläggav Carolina » tis 26 feb 2008, 13:34

SF-Forum har var i det närmaste död de senaste åren, men faktiskt börjar det rycka lite i liket.
I år har det redan kommit ett nummer, där jag själv har skrivit det mesta, men Sheriffen, John-Henri och Johan Jönsson har också bidragit med texter.
Sedan har David Griffin m fl. tappert gjort ett Nebulanummer varje år. Det är faktiskt utmärka nummer, som recenserar alla nominerade bidrag till Nebulapriset. Det kommer ett till nu i vår.

På senaste årsmötet så valdes jag tillsammans med Carl-Mikael till SF-Forums redaktion. Carl-Mikael gör layouten, medan jag har bestämt mig för att det ska komma något nummer till i år, förutom Nebulazinet. Det hade jag bestämt redan förra året och då lyckades jag få ut ett nummer först i januari 2008.

Min förhoppning är att SF-Forum ska komma med två nummer per år. Ett nebulazine och så ett till.

Så faktiskt SF-Forum lever än.
Sedan tar jag tacksamt emot bidrag.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Svensson » tis 26 feb 2008, 13:48

Härligt, glada nyheter...

Så vad är adressen?

Skickade själv ett bidrag till Forum i höstas, med noll respons. (Bidraget hamnade i "Vetsaga" istället.)
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 14:14

Carolina skrev:Så faktiskt SF-Forum lever än.
Sedan tar jag tacksamt emot bidrag.

Och vi som har bidragit tar gärna emot något exemplar av det nya numret trots att vi inte har prenumererat under alla de år då inga nummer utkom!

:-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » tis 26 feb 2008, 15:26

Bidrag till SF Forum skickar man till mig, t ex på epost cgomez66@hotmail.com

Svensson skrev:
Skickade själv ett bidrag till Forum i höstas, med noll respons. (Bidraget hamnade i "Vetsaga" istället.)

Jag fick inte ditt bidrag. Attans!

Sheriffen:
Så klart att du ska få ett exemplar!

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Henke » tis 26 feb 2008, 19:18

Min förhoppning är att SF-Forum ska komma med två nummer per år. Ett nebulazine och så ett till.

Kan man bara prenumerera på det? I så fall är jag intresserad av att bli prenumerant på SF-forum..trots att jag inte kommer att bidra med något förutan då pengar...Eller skickas det ut med SFF?
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 19:31

SF-Forum skickas inte ut med SFF. Du får fanzinet som medlem i Skandinavisk Förening för Science Fiction...

http://sfsf.fandom.se/

...eftersom det är föreningens medlemsfanzine.

SFSF är Sveriges äldsta fortfarande aktiva science fiction-förening. Den fyller 50 nästa år. Inte oväntat är SF-Forum Sveriges äldsta, fortfarande utkommande fanzine.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » tis 26 feb 2008, 20:34

Då vet jag! Ska genast betala medlemsavgiften...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav john-henri » tis 26 feb 2008, 23:18

Och ett rätt enastående fanzine har det varit dessutom. Jag förmodar att det existerar ett eller annat i världen som blivit äldre än Forum – Wilson Tucker publicerade ju ett par nummer av sitt Le Zombie så sent som år 2000, och något ytterligare finns kanske också – men femtio år är en högst respektingivande ålder för ett fanzine. Eller vad det beträffar för någon tidskrift, amatörutgiven eller professionell. Dessutom har Forums utgivning utslagen på alla åren ändå inte varit så fruktansvärt usel; när femtioårsjubiléet stundar i januari 2010 lär det ha kommit nära två och ett halvt nummer per år sedan starten. Redaktionen bör begrunda vad som bör göras för att högtidlighålla evenemanget. Fullt femtio redaktörer har det väl inte blivit ännu, men rätt många har satt sin prägel på Forum under åren: Sam J Lundwall, George Sjöberg, Bo Stenfors, jag själv, Mats Linder, Bertil Mårtensson, Ronnie Ståhl, Per Insulander, Kjell Borgström, Peder Carlsson, Rune Forsgren, Steve Sem-Sandberg… och det var bara de första tjugo åren. Men föralldel också de första drygt 80 numren, med väl totalt sådär runt 4000 sidor. Vore det ändå inte dags för en liten jubileumsantologi?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Carolina » ons 27 feb 2008, 17:47

Att bli medlem i SFSF och få SF Forum är synnerligen billigt. Man betalar en medlemsavgift som egentligen är en engångsavgift på 120 kr. Orsaken till att vi inte har tagit ut någon medlemsavgift de senaste åren är
1) Det har inte kommit ut så många nummer av SF Forum
2) Föreningen har himla massa pengar.

Vi fick bl a en jättedonation på böcker som vi sålde, så vi har konstaterat att om vi inte har högre kostnader än det som har varit de senaste åren så räcker föreningens tillgångar i ca 20 år till.
Blir föreningen jätteaktiv och börjar producera mängder av publikationer, så kanske vi tar ut en avgift någon gång i framtiden, men än så länge är det en engångsavgift.
På årsmötet fick styrelsen godkänt att ge ut två nummer av SF Forum till i år.

Den senaste guldperioden i SF Forums utgivning var när Karin Lundwall var redaktör. Hon gjorde några riktigt bra nummer.

50 årsjubileum för SF Forum låter som en bra idé. Det gäller bara att jag kommer ihåg det när det är dags.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 28 feb 2008, 00:22

Carolina skrev:50 årsjubileum för SF Forum låter som en bra idé. Det gäller bara att jag kommer ihåg det när det är dags.

Njäe. I själva verket är det nog bättre att komma ihåg det redan nu. Det är nämligen nu det är dags. För till juileumsnumret, som i själva verket ska utkomma real soon now, bör man förstås inhämta så många artiklar som möjligt från tidigare redaktörer för fanzinet, där de kåserande berättar om "Forum i mitt liv", typ. Och sådant tar tid.

Dessutom bör numret förstås innehålla en fullständig genomgång av fanzinets hela historia, i två delar - dels en artikel om just fanzinets historia av John-Henri Holmberg, dels en sektion med tabeller över antal sidor i varje nummer och kurvor över hur utgivningen sett ut år för år och så där.

Vidare bör man förstås presentera nytryck av det bästa ur gamla SF-Forum, som John-Henri föreslår, och då måste de gamla numren läsas igenom och material väljas ut.

Med andra ord, det här bör kommas ihåg nu.

Vi fattas bara någon som i egenskap av redaktör med övergripande överblick eller om det heter örnblick vill leda projektet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 01 mar 2008, 11:41

En sådan genomgång låter intressant, tycker jag.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 01 mar 2008, 17:57

Den som bör ragga in bidrag av forna Forumredaktörer är rätt självklart den senaste mer notervärda, Karin Lundwall. Hon lär dessutom vara den enda som har någon som helst chans att få ett bidrag av Sam Lundwall, som ju ändå var Forums andre redaktör.

Den förste, George Sjöberg, är död. Men annars torde väl samtliga vara i livet, utom Kjell Borgström, som redigerade ett eller ett par nummer precis i decennieskiftet mellan 1960- och 1970-tal.

Skulle de här förslagen falla i god jord tycker jag väl att ett hyggligt komplett men inte sinnessjukt index till Forums första femtio år vore rimligt; i ett sådant ingår lika rimligt numrens omfång och utgivningstid.

Rätt många förslag på texter som vore värda att trycka om har jag också. Bland annat därför att vi inom Appeltofftstiftelsen för bara något decennium sedan höll på med ett projekt som gick ut på att publicera värdefullt material ur svenska fanzines.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 01 mar 2008, 18:23

john-henri skrev:Skulle de här förslagen falla i god jord tycker jag väl att ett hyggligt komplett men inte sinnessjukt index till Forums första femtio år vore rimligt; i ett sådant ingår lika rimligt numrens omfång och utgivningstid.

Jag vill minnas att jag sett ett sådant index fram till någon gång kring nummer 90 eller så. Var vet jag däremot inte.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » sön 02 mar 2008, 13:01

Det har publicerats flera index genom åren, som rimligtvis kan bilda grundstomme till ett nytt. Bengt-Olof Ringberg stod för två synnerligen omsorgsfulla och minutiösa (där inkluderades t ex alla bokrecensioner, alla publicerade insändare, alla omslagstecknare osv); det första vill jag minnes täckte de första 25 numren, det följande de nästföljande 15 numren. Därefter sammanställde Bertil Mårtensson ett mindre täckande men i gengäld mer överskådligt och möjligen användbart index, och det bör ha varit det som publicerades i nr 90 eller däromkring. Såvitt jag minns upptog det noveller, dikter, författarintervjuer och längre artiklar, kanske något mer.

John-Henri
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac