Smart forum

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Smart forum

Inläggav Svensson » tis 04 dec 2007, 11:15

Tänkte här komma med två eller flera synpunkter. Först vad gäller "Fandom.se" tycker jag det verkar vara ett fungerande forum för fanprat mm, äben snyggt layoutat. Möjligen skulle man kunna byta ut färgen på den gallgröna rubrikraden, skulle själv föredra en varmare färg; det nuvarande intrycket grått-spygrönt är lite kyligt. Den som orkar kanske kan göra en omröstning i frågan; mitt förslag till ny färg är rubinrött.

Vidare nämnde Sheriffen i en bisats att 30-talets amerikanska fandom var stormig, mer så än till och med 80-talets svenska... Där ser man, det var ändå smått heroiska tider man bidrog till, detta 80-tal... Jag var ingen central fan då det begav sig, men heller inte perifer; låt säga att jag befann mig i en brännpunkt. Några hjärtknipande fanmemoarer kommer jag inte att skriva; vill dock säga att jag minns 80- och det börjande 90-talets fandom med glädje och stolthet, det var kul att vara med...

Dåtidens fandom hade sin omisskännliga prägel, neurotisk och högljudd och aktiv och fejdande och jag vet inte allt. Dagens fandom är mer lågmäld och "business-like"; jag trivs även i detta klimat, men det är kul att jämföra och "take a stroll down memory lane"... Trots flera utrensningar blir det alltid en bunt med fanzines kvar i mitt residens, och nu tror jag det är slutrensat.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » fre 07 dec 2007, 13:36

John-Henri sa någonstans att 50-talets fans hade dramatiska svårigheter att anpassa sig till samhället; dagens fans (80-talets) vore däremot välartade ungdomar, trygga i sin relation med sig själva och omvärlden.

Kanske det - men mitt första möte med denna fandom, detta 80-talsfandom, var rätt chockartad. När jag gick med '82-'83 hade jag väntat mig en stillsam gruppering som diskuterade Enterprise' framdrivningssätt och möjligheten att bygga imperier i rymden. Istället mötte jag en hord gallskrikande galningar; jodå, "primalfandom" var en realitet ännu på SweCon '83!

Jag hade med andra ord väntat mig en fandom ungefär som dagens, en småborgerlig gruppering där man välartat ger och tar, producerar och konsumerar övervägande sercon grejer. Och ingen gungar skutan, ingen står i ett hörn - eller på ett bord - och skriker.

Dock får jag säga att jag lärde mig gilla 80-talets rubbade fandom efter ett tag. "I rolled with the punches" - och snart skrev jag själv "stenciler som skrek", var med om cut-up och lät ångesten bubbla och koka, allt dekorerat med en stencilteckning av Munchs "Skriet".

Så var det då och nu är det annorlunda, lugnare och finare på alla sätt. Inte så att vi nu kan sätta punkt för denna epok; vi kan ännu inte summera dagens fandom och säga att den är si eller så. 00-talets psykopatologi återstår ännu att skriva...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 07 dec 2007, 16:03

De gälla sandlådeskriken, och då menar jag inte primalfandom, frodas dock fortfarande. Det är bara det att de florerar på andra listor och i andra sammanhang än här på forumet och på Fanaclistan. Det är snarare ett slags automatutvecklad uppdelning som fått till följd det behagliga klimat på forumet som du pratar om. Gott så, i och för sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » fre 07 dec 2007, 16:20

Så är det nog. Men vad gäller övrig fanac då, fanmöten och kongresser, nog är det en lite lugnare stämning idag än för en 20 år sen?

Vore roligt att veta. Har själv endast varit på Upsalafandoms pubmöten, det är min bild av 00-talets fandom - och den ger ett mer avspänt/småborgerligt/vardagligt intryck än den fandom jag minns, då vi "dansade på borden med helrör vodka".. eller vad vi gjorde. Det var en stormigare stämning, lite vassare kanter så att säga - på gott och ont. Mest på gott, måste jag säga idag - och som jag antytt i mitt första inlägg.

Och var inte rytmen en annan förr, när man gav ut fanzines? Rådde inte i fandom en häftigare rytm på grund av detta? "Publish and be damned", "reagera eller så stryks du från min distlist"? Idag skriver vi samma saker på nätet, gott så, jag vill inte ha tillbaks allt det gamla - men nog slår pulsen lite långsammare idag, även om 100 fans sitter online och är wittra och danna...?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 07 dec 2007, 17:13

Det här beror nog lite på hur och vad och framförallt vem man menar. Du skulle säkert inte tro det, men så sent som under flera månaders tid i år flammade SEFF-fejden från 1987 (!) på några fanniska epostlistor, men mycket specifikt från bara några enstaka håll. Det vill säga, bara ytterst få fans skrev något alls om saken, men var desto hetsigare och långrandigare och skrev desto fler inlägg. Absolut ingen annan iddes tjata om det här fanniskta tramset fortfarande efter tjugo år. Och ungefär där står det; fejderna flammar upp då och då och de gälla sandlådeskriken grasserar, men bara bland ytterst få fans och primärt om än inte enbart på epostlistor som jag vågar påstå befinner sig i periferin.

Annars är det förstås sant att pulsen blev en annan när man utgav fanzines och var tvungen att själv publicera för att få alla andras fanzines i trade; det är ju lite svårare att inläggsblockera folk när man är med på en epostlista eller ett forum som det här.

Men bortsett från det och mycket väsentligare är att medan nästan all fannisk text som produceras i dag består av korta textsnuttar som replik på någon annan kort textsnutt som någon annan har skrivit, bestod nästan all fannisk text på fanzinetiden av artiklar, recensioner, kåserier, kongressrapporter, insändare, osv.

Och det var en alldeles solklar fördel, anser jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 07 dec 2007, 17:17

Men 80-talet var vår motsvarighet till amerikansk fandoms 70-tal och för båda det sista uppflammandet före det utdragna men ofrånkomliga utdöendet, tror jag fullständigt seriöst.

Sf-fandom är en historisk slump, möjliggjord (och samtidigt nödvändiggjord, antar jag) av samma fenomen som jag skulle förmoda gav upphov till sf som litteratur: den brytningstid som existerade när ett ökande antal i första hand unga och intellektuellt inriktade människor insåg att den naturvetenskapliga världsbildens effekter inom vetenskap och teknik var på väg att skapa en dramatiskt annorlunda värld präglad i första hand av snabba förändringar, oförutsebarhet och växande möjligheter, samtidigt som den stora majoriteten människor höll fast vid det vedertagna synsättet att det allra mesta skulle förbli vid det gamla och att den värld de en dag skulle lämna över åt nästa generation skulle se ungefär likadan ut som den de fötts till.

Under den brytningstiden ansågs det mesta av vad sf (eller vad det beträffar grundforskningen) talade om och funderade över av de allra flesta människor vara griller, dumheter, verklighetsflykt och nonsens, och att tro på det, vilja prata om det eller spekulera i det stämplade en hopplöst som dåtidens motsvarighet till outhärdligt nördig. Följaktligen tvingades de som hade den sortens intressen att hitta varandra och en av effekterna var att fandom uppstod, i USA runt 1930, i England några år senare, i merparten av Europa under decenniet efter andra världskriget, när sf återimporterades hit i sin nya, amerikanska tappning.

Men vid det här laget har verkligheten stängt detta "window of opportunity". Helt enkelt därför att världen i dag har precis den prägel som enbart fantasterna på 1920- och 1930-talen trodde att den skulle få: den enda konstanten är förändring, tekniskt, vetenskapligt, ekonomiskt, politiskt och socialt, och till det kommer att också gemene man i dag är så medveten om den nya förändringstakten att ingen längre tvekar särskilt länge inför att börja diskutera tidresor, stjärnfärder, uppladdning av personligheter i datormjukvara eller klonade människor. De som fascineras av teknologiska eller andra spekulationer behöver inte längre söka sig till särskilda kotterier av likasinnade; de kan prata med sina klasskamrater om det lika väl som om musikidoler och fotboll. Samtidigt som Internet för den verkligt fanatiskt specialintresserade av någon viss detaljfråga öppnat möjligheten att komma i direktkontakt med de som delar just den hänförelsen, vare sig de nu bor i Australien eller Sibirien. Parallellt med den här växande acceptansen av fantasiflykter finns också en förflackning i synsätt som jag misstänker är inherent; alltför många av dagens sf-läsare, och beklagligtvis till och med sf-författare, skiljer inte längre mellan anstronomi och astrologi, mellan partikelfysik och magi. Det som en gång i en värld där mycket lite troddes vara möjligt hänförde de första generationerna fans var att science fiction handlade om fantastiska ting som kunde bli möjliga; i dagens värld, där de flesta verkar tro att praktiskt taget vad som helst är möjligt, är det sagoberättandet för vuxna som tagit över medan de realistiska spekulationerna upplevs som mossig eller för krånglig att hänga med i.

Därmed är fandom i åtminstone klassisk form och med sin hittillsvarande allmäninriktning enligt min uppfattning körd. Än lär den finnas ett tag. Min gissning är att den gör det så länge de fangenerationer som består av amerikaner födda inte senare än under 1950-talet respektive av européer födda inte senare än under 1960-talet fortfarande har liv, hälsa och entusiasm kvar. För även om enstaka individer naturligtvis alltid kommer att dyka upp och fascineras av fandoms för många av oss mycket tilltalande livsstil (här i grannskapet har vi ju Åka och Johan J som exempel) lär de generationerna vara de sista numerärt betydande tillskott som traditionell fandom någonsin kommer att få. Vilket jag skulle förmoda bör betyda att fandom som västerländskt kulturfenomen kommer att visa sig vara något som existerade under rätt jämnt hundra år. Inte illa det.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » fre 07 dec 2007, 17:33

Après nous, le deluge.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 07 dec 2007, 17:44

Ånej, inte ens det. Vem tror du kommer att bry sig? Så mer l'indifférence, typ, eller l'ennui. Frånsett en massa stackars studenter som kommer att skriva uppsatser på olika nivåer och en och annan avhandling om oss och våra lustiga fanzines, fejder, illusioner och krumbukter.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 07 dec 2007, 18:16

Svensson skrev:Men vad gäller övrig fanac då, fanmöten och kongresser, nog är det en lite lugnare stämning idag än för en 20 år sen?

Mer specifikt om detta, så skulle jag i stället vilja säga så här - fanmöten och kongresser är i dag betydligt mindre puerila än på 80-talet.

Och det är en väldig fördel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 08 dec 2007, 10:31

Sheriffen skrev:Men bortsett från det och mycket väsentligare är att medan nästan all fannisk text som produceras i dag består av korta textsnuttar som replik på någon annan kort textsnutt som någon annan har skrivit, bestod nästan all fannisk text på fanzinetiden av artiklar, recensioner, kåserier, kongressrapporter, insändare, osv.

Vad det gäller lejonparten av texten har du naturligtvis rätt, men samtidigt så finns ju allt det där andra du pratar om, artiklar, recensioner, kåserier, kongressrapporter, insändare, osv, även i elektroniska former. Mycket av det har migrerat till bloggar. Vetsaga och Fanspan är väl de två tydligaste exemplen på bloggar som känns som fansin, men även en mer personliga bloggar kan innehålla den typen av material du talar om, om än ofta uppblandat med annat. Fast fansin har väl också de ofta haft lite svårt att hålla sig till ämnet.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » mån 10 dec 2007, 11:27

Åter till mitt inlägg om färgen på prydnadslisten, en petitess men en rolig sådan. För att: färgen skulle kunna vara som den på beanien i sökraden...!

Eller så är detta svårt att ändra, kräver uppsökande av obskyr server i öde industriområde i ingenmanslandet mellan Holland och Tyskland en kall januaridag, med skrivande av tunga logaritmer och stölder av koder hos misslyckade datalangare i The Sprawl och, ej att förglömma, en sväng till Chiba City och växelverkan med läderklädd madam med spegelglas inopererade i ögongloberna.

Så jag släpper frågan...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 11:42

Du vet förstås att du själv kan välja utseende på forumet, att det finns en rad olika inställningar att välja mellan?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 10 dec 2007, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 13 dec 2007, 10:53

Har fördjupat mig i John-Henris kommentar och greppat bilden, insett av vi passerat något slags kulmen i fandom. Storhetstiden är förbi och "oblivion, here we come"... Inte så att det gör något, det är ju bara en trivsam hobby. Men ständigt fascinerande är detta att fandomen (som JHH sagt någon annanstans) är ett fungerande anarkiskt kollektiv, en disparat rörelse, en subkultur med spridda grenar.

Jag menar, annat man sysslade med innan fandom (Seriefrämjandet, ankism) är nog roligt det med, men det är ju centrala föreningar som inte har samma livsrytm som fandom. Fandom idag kanske blott är halvlevande, men hellre ett avslappnat anarko-kollektiv än en enhetlig rörelse som bara styrs av impulser från centrum så att säga.

"En gång krogen, alltid krogen" säger man i den branschen. Well, jag har inte jobbat krog på länge, suget har saknats - men fandom har jag återvänt till, insett det omöjliga i att gafiera för egen del.
Svensson
Trufan

Återgå till Fanzines, fans och fanac