SFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

SFF

Inläggav jophan » lör 17 nov 2007, 17:28

SFF lever!

Sändning 154 kommer att lämna Storvreta i morgon söndag.

Sändningen består av:

* SFF-bulletin 151/154
* BEM 7
* GUFF Losers' Fanzine
* 12-timmarsfanzinet 2

och det blir i vanlig ordning fördelat på två kuvert.

Framtiden för SFF är inte helt glasklar, men inget hindrar att vi fortsätter som förut tills årsmötet bestämt annat, bara med glesare mellan sändningarna helt enkelt. (Fast inte lika glest som mellan sändning 153 och 154: över ett år.)

Karl-Johan har också lovat att föra redovisningen i hamn så att vi kan avsluta 2006 års ajournerade årsmöte och hålla årsmöte för 2007.

Det hela hankar sig fram, trots allt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 19 nov 2007, 08:00

Hur många sändningar per år och hur mycket och allt det där beror förstås inte minst på alla er på forumet som har varit, är eller vill bli fanzineutgivare och inte skriva enbart i den elektroniska världen, utan även på papper i form av mångfaldigade exemplar. Det vill säga redigera och utge och skriva i en egen amatörtidskrift, med full egen, redaktionell kontroll. En sak kan jag utlova, och det är att den sortens publicering för det allra mesta är betydligt mer tillfredsställande och givande än aldrig så många välskrivna texter publicerade i ett forum som det här eller på en epostlista.

Missförstå mig rätt, för jag är som väl de flesta har märkt en stor vän av det här forumet och av Fanaclistan och de är nödvändiga.

Men fanzines känns mer gedigna. De har en annan tyngd, liksom.

Vore därför kul att se fler tillverka dem. Själv är jag redan i färd med SFF-Bulletin 157.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » ons 21 nov 2007, 00:12

Fick mina två brev idag - måste bara säga att jag älskade historien Sheriffen när tågvagnen blev bortkopplad och ni vakande i vagnhallen - inte just precis samma hända mig med men ändå - jag somnade i alla fall på bussen hem och den körde runt och jag vaknade i busshallen - inte väckte någon mig heller -förrän på morgonen efter när dom skulle städa bussen...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav john-henri » ons 21 nov 2007, 09:34

Fel forum, misstänker jag -- men betalade jag inte till SFF för något halvår sedan eller däromkring? Någon sändning har jag hur som helst inte sett till.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 21 nov 2007, 09:46

Mea culpa! Jag har missat de sista raderna i ett brev från Karl-Johan. Tack för att du sade till. Du och Martin Kristenson ska också ha varsin sändning. Den kommer!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » mån 30 jun 2008, 19:22

Deadline för alla som vill skicka fanzines med SFF: 19 juli!

Skickas till

J & L Anglemark
Lingonv 10
74340 Storvreta

(Enligt prejudikat från förr behöver man inte vara medlem för att skicka fanzines med SFF, men man får såklart ingen sändning själv om man inte är det.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 23 jul 2008, 17:30

Den som funderar på att ge ut fanzines och vill ha bidrag, kan maila mig (knapp i verktygsfältet nedan) för bidrag.

Ni kan av mig få noveller, artiklar om sf och fantasy, eller rena kåserier.

Säg bara till - ni får som ni vill - ni ska trivas...!

För som Sheriffen säger ovan, att ge ut fanzines är roligt och tillfredsställande. Ni får status, ni får folk att läsa vad ni gett ut, ni får respons på ett annat sätt än när man skirver på nätet.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 23 jul 2008, 18:49

Deadline är dessutom utsträckt med en vecka, på BEM-redaktörens begäran. Sno ihop ett oneshot, någon! :)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » ons 23 jul 2008, 23:21

Mitt uppe i att skriva ett fanzine, eftersom jag nu så dumt lovade det på Åcon. Men det kommer inte att vara klart inom en vecka.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 24 jul 2008, 00:57

Johan skrev:Mitt uppe i att skriva ett fanzine, eftersom jag nu så dumt lovade det på Åcon. Men det kommer inte att vara klart inom en vecka.

Så du talar om det här och nu därför att...?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Ursäkta, men jag börjar bli så fnittrigt allergisk mot de här i alla fall för mig fullständigt obegripligt meningslösa upplysningarna folk ger om ditten och datten som de funderar på eller håller på med. Själv ska jag förmodligen köpa tvål i morgon, för jag lägger märke till att jag bara har en tvål kvar. Fast det kan hända att jag köper i övermorgon också, för den jag har kvar räcker ju i alla fall några dagar. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tor 24 jul 2008, 20:01

Till exempel, Sheriffen, för att jag själv hade tyckt att det var intressant att veta om säg du, Sten eller Åka skrev på ett fanzine, vilket råkar vara inte fullt så vanligt idag som vi kanske gärna hade sett, eller för den delen pratade om något framtida nummer av Nova sf som vi förmodligen inte skulle kunna se på ett tag, och för att sådana små påpekanden är en hyggligt normal del av den sorts kommunikation som ett forum där de flesta känner varandra innebär. För att aktivtet, även av den sorten, är aktivitet som hjälper till att föda aktivitet på ett forum som inte skulle skada av mer av den varan. Et cetera et cetera. Nej, jag tycker inte att sådana påpekanden, när är en fortsättning på ett tidigare samtalsämne, är ett dugg konstiga. Det var aldrig tänkt att de skulle innehålla information omstörtande nog att förändra hela din världsbild.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » mån 22 jun 2009, 15:02

Det slår mig att vi kanske borde tala om även här att det blir en ny
SFF-sändning nu i sommar. Deadline 15 juli. Den som vill göra
pappersfanzine och i enlighet med aktuell diskussion åtstadkomma något
rejält och påtagligt kan skicka 80 exemplar till Johan Anglemark,
Lingonvägen 10, 743 40 Storvreta. Helst så att det når honom några
dagar före deadline.

Så kom igen nu, fans och peepul. Ni måste inte ens ha en
stencilapparat. Det går bra att göra fanzinen på datorn.

Och den som inte vill göra eget fanzine är välkommen att skicka mig
bidrag till SFF-Bulletin 157, på min e-postadress.

Den som inte har min e-postadress kan e-posta mig och fråga vad jag har för e-postadress! :-)

Kör hårt,
Sheriffen

Fast ok då: det är anders.b-ellis och så snabel-A och sedan gmail.com - skrivet så här för att inte spamrobotar ska hitta den här på forumet. Och lägg märke till att bindestrecket i mitt efternamn *inte* ska vara med, men att namnet måste skrivas så här på forumet för att inte automatiskt bli Sheriffen.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 22 jun 2009, 15:12

Och så kompletterar vi uppgifterna:

http://lists.lysator.liu.se/mailman/pri ... 15463.html

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tis 23 jun 2009, 10:42

Jag har tidigare inte riktigt orkat sätta mig in i vad SFF egentligen är, men nu har jag gått in på sidan och tittat på diagram, konstaterat att jag nog får lov att lägga ut de där 125 spännen eller vad det var och sett att några gamla nummer av SFF-Bulletin ligger ute på nätet. När jag läste i ett av dem såg jag att en viss J Anglemark i inledningen funderar över om det senaste fanzinet han gav ut kan ha varit Proletär Makt 3. Denna suggestiva men ändå ack så konkreta titel väcker givetvis min nyfikenhet. Har redaktören tid att förklara sig, redogöra för innehållet el dyl?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » tis 23 jun 2009, 11:02

Rymd-Olov skrev:Jag har tidigare inte riktigt orkat sätta mig in i vad SFF egentligen är, men nu har jag gått in på sidan och tittat på diagram, konstaterat att jag nog får lov att lägga ut de där 125 spännen eller vad det var och sett att några gamla nummer av SFF-Bulletin ligger ute på nätet. När jag läste i ett av dem såg jag att en viss J Anglemark i inledningen funderar över om det senaste fanzinet han gav ut kan ha varit Proletär Makt 3. Denna suggestiva men ändå ack så konkreta titel väcker givetvis min nyfikenhet. Har redaktören tid att förklara sig, redogöra för innehållet el dyl?

Proletär Makt var ett finkulturellt släggslag mot högern. Fanzinet innehöll en välbalanserad blandning av intellektualiserande kulturartiklar och oartikulerade vrål, alla med udden riktad mot det borgerliga etablissemanget. Kaj Harju var grundaren av detta fina fanzine. Just nummer tre utkom i två olika versioner, den andra sattes samman av Lennart Uhlin och Marcel Quarfood har jag för mig.

Ack ja, those were indeed the days.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac