The Race is on!

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

The Race is on!

Inläggav Sheriffen » tor 19 apr 2007, 10:09

THE RACE IS ON!

Vid midnatt den 15 april var nomineringsomgången kring vilken fan som är the coolest person in the joint, rik, berömd och vacker, och oförskämt välmående...

...och 2007 års NoFF-kandidat avgjord. Vi vet nu vilka de båda kandidaterna är. Nu ska vi avgöra resten. Det vill säga vem av dem som blir delegat. Och allt det där andra, lite mindre viktiga.

Årets båda NoFF-kandidater är:

JOHAN JÖNSSON

och

YLVA SPÅNGBERG

2007 års NoFF-delegat reser som representant för svensk fandom till EuroCon 2007 i Danmark, den 21 till 23 september:

http://www.eurocon2007.dk/

Det är nu meningen att du ska tala om för NoFF vem av de båda kandidaterna det blir. Och det är enkelt. Det enda du behöver göra är att rösta på favoritkandidaten. Det går till så här:

1) Skicka namnet på din favoritkandidat till noff@nordiskfanfond.se och ange i ämnesrubriken att det är en NoFF-röst. För att vara röstberättigad ska du ha varit aktiv i antingen svensk eller dansk fandom senast den 31 december 2006, alltså någon gång före det datumet. Om du tvivlar på att NoFF känner till dig, så ange i anslutning till din röst namnet på en av Anders B-ellis och/eller Johan Anglemark känd fan som kan intyga att du uppfyller kravet.

2) Sätt in 20 kronor (svenska eller danska) i röstningsavgift på det svenska plusgirokontot 110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark. Röstningsavgifterna går oavkortat till att betala resa och uppehälle för vinnaren. Ange noggrant vad inbetalningen avser. (Nota bene att det går att överföra pengarna elektroniskt, varför man både kan rösta och betala via datorn. Annars kan man också använda sig av Svensk Kassaservice eller danska bankkontor, men då krävs personligt besök därstädes.)

3) Rösta senast vid midnatt lördagen den 25 augusti!

NoFF inte bara tillåter utan uppmuntrar och uppmanar och uppfordrar till kampanjande för favoritkandidaten med glatt humör och många och långa panegyriska ordalag! Denna uppmaning gäller även kandidaterna själva, som vi gärna ser kampanjar så att fanniskheten dryper!

Och kandidaterna har redan börjat, genom att presentera sig själva:

JOHAN JÖNSSON:

Johan Jönsson är en tjugo år gammal student och frilansande
textmänniska som sedan ett par år tillbaka råkat fastna i det här med
att åka på kongresser han inte har råd med. Förutom att vara trevlig
och pojkaktigt fager ägnar han sig där åt intressanta diskussioner
över en öl eller står och petar på böckerna vid eventuella bokbord,
men kan då och då även ses närvara vid någon programpunkt – särskilt
om han varit dum nog att tacka ja till att sitta i för många paneler.

Johan gör sitt bästa för att läsa en bok om dagen och tycker om sf-
och fantasyförfattare som Philip K. Dick, Tanith Lee, Neil Gaiman,
Mervyn Peake, Ted Chiang, Ellen Kushner och Poul Anderson. Han är
alldeles för lätt att entusiasmera, får för många idéer och har
därför alltid fler projekt igång än han har tid att sköta. Han är en
av de drivande bakom fantasyföreningen Catahya, där han tidigare
varit ordförande och suttit på fler poster än vad som är nyttigt, och
initiativtagare till och administratör för science fiction- och
fantasynättidskriften Vetsaga. Noveller, artiklar och dylikt från
hans tangentbord dyker också upp i en rad andra fantastikrelaterade
sammanhang.

Han lurkar på ett par danska sf-mailinglistor och kan förmodligen
mindre om science fiction i film och tv-serier än de flesta
biobesökare och tv-tittare. För övrigt anser han att Ylva Spångberg
är en utmärkt kandidat och god representant för svensk fandom. Röstar
du på henne så kan du sova gott om natten.

YLVA SPÅNGBERG:

Jag gick med i Stockholms Tolkiensällskap redan 1973 och fortsatte därifrån till fandom, så nu är det i över trettio år som jag har varit mer eller mindre aktiv fan. Jag har inte utgivit många fanzines men bidragit i desto fler, med artiklar, kåserier och en del illustrationer. Jag har varit ordförande för tre kongresser, fantasykongressen Östan om Sol 1995, relaxaconen Rancon 2003 och Imagicon, 2006 års Swecon. Alla tre blev mycket lyckade, har både kommittéerna och deltagarna tyckt, och en av dem gick rentav med vinst. Det ni! Och jag har tappat räkningen på hur många kongresser jag har varit på, i Sverige och på Brittiska öarna.
Mest känd är jag antagligen som översättare. I över tjugofem år har jag översatt skönlitteratur, mest fantasy men också en del science fiction (och mainstream), allt från lättsmält standardfantasy till ohyggligt krävande författare som Joanna Russ och Roger Zelazny. Jag lever inte för fantastiken, jag lever på den.
Är det här skäl nog att rösta på mig? Nja, jag vet inte. Men jag kan säga en sak: om jag får äran att bli årets NoFF-vinnare kommer jag att göra mitt bästa för att få med mig många svenskar till Eurocon. Själv förstår jag nämligen inte talad danska, så jag måste ha med mig tolkar... Så rösta på Johan i stället! Han kanske kan danska!

THE RACE IS ON!

NoFF-statistik:

Det inflöt 17 nomineringar till NoFF. Det tyckte NoFF-högkvarteret till en början var ganska få, men i sken av att GUFF-*omröstningen* - där världsfandom röstade på en GUFF-kandidat – inte fick in fler än 95 röster har vi här på NoFF-högkvarteret lärt oss vad den fanniska realiteten innebär. Med andra ord, vi vill ha fler röster i omröstningen än GUFF fick!

Dessa hedervärda, coola fans nominerade till NoFF:

Johan Anglemark, Sheriffen, Joachim Björk, Tomas Cronholm, Åka Davour, Johan Eriksson, Carolina Gomez, Anders Hultman, John-Henri Holmberg, Knud Larn, Hans Persson, Henrick Pålsson, Roger Sjölander, Ylva Spångberg, Rolf Strömgren, Sten Thaning och Britt-Louise Viklund.

Förutom vinnarna fick dessa hedervärda, coola fans minst en nominering var:

Åka Davour, Marie Engfors, Ahrvid Engholm, John-Henri Holmberg, Eva Norman, Brita Planck, Anders Reuterswärd och StenThaning.

NoFF kommer att offentliggöra exakt hur många nomineringar varje fan fick, men först efter att omröstningen är avslutad. Skälet är enkelt; vi vill inte på något vis påverka omröstningen genom att tala om hur nomineringsförhållandet mellan de båda vinnarna utföll.

NoFF:s syfte är tvåfaldigt – dels vill NoFF verka för att främja och utveckla kontakterna mellan de olika skandinaviska ländernas fandoms, dels vill NoFF vara ett instrument för fandom att visa framstående, aktiva fans den uppskattning de så väl förtjänar. I denna anda genomförs NoFF-omröstningen!

Och kan det upprepas tillräckligt många gånger...?

THE RACE IS ON!

För NoFF,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 13 jul 2007, 08:41

En intressant omständighet med att vara NoFF-administratör är att man får uppleva att fans röstar men glömmer att betala röstningsavgift och, kanske mer förvånande, betalar röstningsavgift men glömmer att rösta. Påminnelser har utgått till berörda parter av båda kategorierna, men skulle du känna på dig att du tillhör någon av dem eller den tredje variant som varken röstat eller betalat röstningavgift, så sluta genast att äta jordgubbar ute i trädgården i sommarvärmen och masa dig in i huset - om du inte bor i Sydsverige och fått huset översvämmat - och åtgärda saken!

Årets kandidater är Ylva Spångberg och Johan Jönsson och den vinnande kandidaten skickas till EuroCon 2007 i Danmark den 21 - 23 september.

Och så här gör man för att delta i omröstningen:

1) Skicka namnet på din favoritkandidat till noff@nordiskfanfond.se och ange i ämnesrubriken att det är en NoFF-röst. För att vara röstberättigad ska du ha varit aktiv i antingen svensk eller dansk fandom senast den 31 december 2006, alltså någon gång före det datumet. Om du tvivlar på att NoFF känner till dig, så ange i anslutning till din röst namnet på en av Anders B-ellis och/eller Johan Anglemark känd fan som kan intyga att du uppfyller kravet.

2) Sätt in 20 kronor (svenska eller danska) i röstningsavgift på det svenska plusgirokontot 110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark. Röstningsavgifterna går oavkortat till att betala resa och uppehälle för vinnaren. Ange noggrant vad inbetalningen avser. (Nota bene att det går att överföra pengarna elektroniskt, varför man både kan rösta och betala via datorn. Annars kan man också använda sig av Svensk Kassaservice eller danska bankkontor, men då krävs personligt besök därstädes.)

3) Rösta senast vid midnatt lördagen den 25 augusti!

Ropen skalla - NoFF-röst från alla!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 16 aug 2007, 13:48

You know the name. You know the number.

Time for action.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 24 aug 2007, 23:03

Sista chansen.

Vid midnatt lördag är omröstningen över.

Kandidaterna:

Ylva Spångberg och Johan Jönsson

Målet:

EuroCon 2007

Röstningsavgiften:

20:- eller mer

Plusgirot:

110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark

Epostadressen:

noff@nordiskfanfond.se

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 26 aug 2007, 00:36

Svenska NoFF ber härmed att få meddela att årets NoFF-vinnare, som skickas som svensk representant till EuroCon 2007 i Danmark den 21 - 23 september, är

JOHAN JÖNSSON!

NoFF ber att få gratulera!

I den omröstning som avslutades vid midnatt lördagen den 25 augusti blev resultatet som följer:

Johan Jönsson - 14 röster

Ylva Spångberg - 9 röster

Dessa hedervärda fans deltog i omröstningen:

Johan Anglemark, Linnéa Anglemark, Daniel Atterbom, Ulf Bennetter, George Bobjörk, Patrik Centerwall, Tomas Cronholm, Andreas Davour, Åka Davour, Carolina Gómez-Lagerlöf, Therese Norén, Anders Pemer, Hans Persson, Henrick Pålsson, Anders Reuterswärd, Roger Sjölander, Ylva Spångberg, Lars-Olov Strandberg, Rolf Strömgren, Sten Thaning, Lennart Uhlin, Britt-Louise Viklund och Anders Wahlbom.

När nomineringsomgången var avslutad vid midnatt den 15 april utlovades att statistik över hur många nomineringar var och en av de nominerade fick skulle publiceras när omröstningen var över. Här följer den statistiken:

Åka Davour: 2
Marie Engfors: 1
Ahrvid Engholm: 1
Johan Jönsson: 4
John-Henri Holmberg: 1
Eva Norman: 2
Brita Planck: 1
Anders Reuterswärd: 1
Ylva Spångberg: 3
Sten Thaning: 1

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » sön 26 aug 2007, 19:12

Egentligen hade jag tänkt hålla det här på Fanac, eftersom det verkar ha tagit bäst fart där, men det ser så dumt ut när mitt svar på det här har fördröjts och väl kommer fram förr eller senare, medan jag diskuterar annat NoFF-relaterade, så:

Oj. Hoppsan. Så roligt. :)

Tack till alla som röstade. Dels på mig, naturligtvis, men även på Ylva, eftersom det är svårt att hitta personer som är värdigare representanter för svensk sf-fandom. Nu hoppas jag bara att hon tar sig iväg till Eurocon ändå, för kongresser är roligare när Ylva är där.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Fanzines, fans och fanac