Svenskt sf-pris?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Svenskt sf-pris?

Inläggav Carolina » ons 28 mar 2007, 08:35

Hej!
Då och då dyker det upp en diskussion om att det skulle behövas ett svenskt sf-pris till årets bästa svenska sf eller fantasy. Hittills har något sådant pris blivit av.

På SFSF:s årsmöte diskuterades om inte SFSF skulle instifta ett sf-pris som skulle gå till årets bästa svenska sf eller fantasy.
Förslaget var att medlemmar i SFSF skulle få nominera böcker som har svenska som orignalspråk, dvs inte översättningar. Sedan skulle en kommitté fastställa en nomineringslista och sedan låta medlemmar rösta om förslaget.

Det är ju ett sätt.
Ett annat sätt är att låta medlemmarna nominera och sedan utser en kommitté vinnaren.

Det finns många olika varianter på hur man skulle kunna utforma ett sf-pris.
Jag skulle vilja veta vad ni tycker om ett sf-pris.
Behöver Sverige ett sf-pris?
Ska all fantastisk litteratur kunna nomineras eller ska det bara vara inriktat på sf?
Vilket är bäst, populäritetspris där medlemmar röstar eller pris där en utsedd grupp fastställer vinnaren?

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 28 mar 2007, 15:25

Det har ju gjorts försök att instifta svenska sf-priser av olika slag genom decennierna, men aldrig med någon större framgång. Egentligen lite konstigt, för det borde ju inte vara så himla svårt. Kan man tycka.

Svenska deckarakademien har lyckats förträffligare och deras pris, och därmed även litteraturformen, har med tiden fått ganska stor respekt även i massmedia. Ur den synvinkeln vore ett sf-pris förmodligen önskvärt om man nu brinner för att sprida sf till massorna, eller så där. Mindre raljant uttryckt kanske så här: lyckades man arbeta upp ett motsvarande pris skulle det ju om inte annat kunna vara ett bra sätt att premiera förtjänstfulla författare med ett pris som faktiskt betyder något och inte bara är en engångsföreteelse på någon kongress där just hedersgästen råkar vinna det.

Själv tycker jag att nominering och omröstning bland medlemmarna är det smartaste. Alltså, man har ett pris som ska utdelas till säg bästa originalskrivna roman på svenska inom fantastikfältet under ett givet år. Eftersom de inte är särskilt många, sammanställer man en lista över dem och låter medlemmarna nominera. Utifrån nomineringarna kan man sedan göra en slutlista, med x antal - två? tre? - romaner, de som fått flest nomineringar. Därefter får medlemmarna rösta på dem och vinner gör som vanligt den som får flest röster (delat pris kan förstås förekomma om rösttalet utfaller lika).

Man skulle även kunna dela ut pris i några fler kategorier, kanske. Finns det någon poäng alls att dela på sf och fantasy, till exempel? Eller utkommer det helt enkelt för lite? Skulle man kunna utse bästa sf-magasin för året (säger jag lömskt, som sitter i redaktionen för ett av dem)? Bästa novell inom fantastikområdet?

Poängen med att låta medlemmarna rösta tror jag är att det i längden blir mer prestigefyllt så och dessutom engagerande för just medlemmarna, som då inte bara sitter och tittar på när en jury utser en vinnare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 28 mar 2007, 16:37

Föreningen Catahya skall från och med i år dela ut ett novellpris till en svensk fantastiknovell. Jag försökte leta upp tråden som diskuterade det inför årsmötet när det beslutades, men den verkar ha arkiverats eller raderats som inaktuellt (och jag borde verkligen ha koll på vilket, egentligen).

Ett problem med ett årligt fantastikpris är ju att man riskerar stå där med tre, fyra romaner som egentligen inte håller måttet. Att årligen lyfta fram någonting underlättar ju verkligen om man vill arbeta upp respekten för ett pris, men det tappar sin funktion om det faktiskt inte är bra böcker man belönar. Det kanske skulle finnas en poäng i att dela ut det vartannat år istället?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 28 mar 2007, 16:47

Johan skrev:Ett problem med ett årligt fantastikpris är ju att man riskerar stå där med tre, fyra romaner som egentligen inte håller måttet. Att årligen lyfta fram någonting underlättar ju verkligen om man vill arbeta upp respekten för ett pris, men det tappar sin funktion om det faktiskt inte är bra böcker man belönar. Det kanske skulle finnas en poäng i att dela ut det vartannat år istället?

Visst finns problemet, men skulle det inte samtidigt se konstigt ut med ett pris som premierade den bästa fantastikromanen under de senaste två åren?

Dessutom, lyckas man i någon mån arbeta upp ett sådant här pris - som Svenska deckarakademien har gjort med sitt - så kan det möjligen ha någon effekt på förlagens utgivning, i den bemärkelsen att de kanske blir aningen mer välvilligt inställda till att publicera fantastikromaner. Vad jag menar är att om man i likhet med deckarfolket drabbas av att ha gått från deckare som något som publicerades i den i och för sig ofta högkvalitativa (James Hadley Chase, Hartley Howard, Mickey Spillane, m. fl.) kioskpocketserien Manhattan, som allmänt betraktades som rent skräp, till att få in deckare som seriös litteratur på kultursidorna (detta är förvisso långt ifrån endast deckarakademiens förtjänst, men deras pris har storligen hjälpt) så blir det också mer lockande för förlag att utge. Tror jag.

Fast då måste man nog bita ihop och bara köra på under de år det tar att arbeta upp alltsammans. Och därför är det förmodligen också en god idé att ha en kategori för bästa översatta fantastikroman, för att bredda fältet något och få större chans att varje år dela ut pris till åtminstone någon något så när kvalitativ sak. Jag vet, det utkommer inte mycket översatt heller, men en del. Stephen King, John Twelve Hawks, Lian Hearn... för att ta några som jag själv översätter...

Minns för all del också att ett sådant här pris bör utdelas under något så när småståtliga former. Den årliga SweCon rekommenderas ej. Jag har varit på en av deckarakademiens prisutdelningar, och den hölls i Kulturhuset. Med press och radio närvarande. Stod i tidningarna dagen efter vilka som vunnit och författare var där och tog emot och folk pratade sig varma om böckerna och den utländska, nominerade författarinna i svensk översättning som jag klätt i svensk språkdräkt - Lynda LaPlante, med kommissarie Tennison - vann inte. Fähundar var de med andra ord, men de lyckades bra med evenemanget.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » ons 28 mar 2007, 23:25

Sheriffen skrev:Minns för all del också att ett sådant här pris bör utdelas under något så när småståtliga former. Den årliga SweCon rekommenderas ej.

Varför skulle man inte kunna ha en ståtlig prisutdelning under Swecon? Det gäller bara att låta någon med lust och fallenhet för att ordna pampiga prisutdelningar hålla i det.

Hmmm... känner du nån....?
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 31 mar 2007, 01:03

J-h:n skrev:
Sheriffen skrev:Minns för all del också att ett sådant här pris bör utdelas under något så när småståtliga former. Den årliga SweCon rekommenderas ej.

Varför skulle man inte kunna ha en ståtlig prisutdelning under Swecon? Det gäller bara att låta någon med lust och fallenhet för att ordna pampiga prisutdelningar hålla i det.

Hmmm... känner du nån....?

Efter mycken tankemöda så har jag faktiskt lyckats få fram ett namn, ja.

Fast jag hade en tanke till, nämligen att man ska få dit press och radio. Och det är lättare om prisutdelningen äger rum i Kulturhuset. Fast han den där jag känner kan ordna prisutdelningen i alla fall. Särskilt med tanke på den scen och det ljus och den ljudanläggning de har i hörsalen på översta våningen där. Dessutom lovar han att den i så fall blir mycket pampigare än deckarakademiens ganska anspråkslösa små tillställningar, där några välvalda farbröder sitter på pinnstolar och mal om författarna i två timmar inför den allt rastlösare (men sedan skrivande, och det är poängen!) journalistkåren.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac