Lennart Svensson för Alvarn!

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Lennart Svensson för Alvarn!

Inläggav Sheriffen » fre 27 feb 2009, 20:38

Jag tänker helt oförblommerat köra igång en kampanj som jag körde redan för många år sedan, men nu är den ännu mycket mer befogad. Jag anser att Lennart Svensson bör ha årets Alvar. Lennart Svensson är en fan som varit aktiv sedan början av åttiotalet*, som utgivit en rad högkvalitativa fanzines och som numera - vilket nästan inga andra fans har gjort någonsin - skriver och själv publicerar science fiction-litteratur! Den sortens fanaktivitet - och då har jag inte ens nämnt hans aktivitet i dagens motsvarighet till gamla tiders apa-fanzines, nämligen här på forumet, eller hans aktivitet som fanbloggare, vilket ju är vår tids motsvarighet till fanzinen han en gång utgav med sådan frenesi - är sällan skådad och den förtjänar uppskattning. Jag tyckte att Lennart Svensson förtjänade Alvarn redan för tiotalet år sedan. I dag förtjänar han den så mycket mer. Titta på vad han gör, peepul, och döm själva. Jag hoppas och vågar tro att många fans håller med mig.

Med andra ord:

LENNART SVENSSON FÖR ALVARN!

Kör hårt,
Sheriffen

* Ursprungligen var Alvarn avsedd för mer nytillkomna fans än så. Det har numera blivit inaktuellt, eftersom fandom så drastiskt förändrats. Även Alvarn måste - i viss mån - följa med sin tid.
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » lör 28 feb 2009, 08:38

Jag kan bara säga att jag i tysthet stödjer denna kampanj :)
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tis 10 mar 2009, 11:07

Svensson skrev:Jag kan bara säga att jag i tysthet stödjer denna kampanj :)

I tysthet eller öppet, nåväl, jag stödjer som sagt detta. Härmed en presentation av mig för er som inte känner mig.

Jag (född 1965, boendes i Norrland) gick med i fandom 1983, gav ut fanzinet Åstundande samma år samt Den stumme astronautens blues; det förra var ett allmänt håller zine, det senare ett mer hårtslående debattzine. Titeln kom från några rader i Hans Kneifels "Hotet från rymden": "I rymdbaren spelades trubaduren på modet, Thomas Peter, vars 'Den stumme astronautens blues' för närvarande klättrade på listorna"...

Jag flyttade sedan till Uppsala och mötte folk som Anglemark, Magnus Eriksson och Jolkkonen, gav ut fler zines (Bing, Smoltsovrapporten) och deltog i våra kongresser liksom jag besökte nationella coner (Swecon 83 och 85, Nasaconerna, Luncon II, Göcon I-III...). På Höstcon och Tröstcon i Uppsala var jag med i programmet med lagande av bankett (legendarisk sak, beskriven i "Den musiske matlagaren"), sjöng och hade föredrag.

Under 90-talets första hälft blev jag föreningsaktiv: jag och Magnus Eriksson drev "Hyboriens barbarer", ägnad heroisk fantasy typ Howard och Moorcock. Vi hade 50 medlemmar och ett medlemsblad som kom ut i 12 nummer; medlemmarna värvades via anonns i en Howardbok som Äventyrsspel gav ut, fixat av en viss jophan som var redaktör där. Föreningen lades ner på conen Östan om sol i mitten av decenniet; vi hade uppnått vårt syfte, slagit ett slag för sword&sorcery, gett ut vårt medlemsblad och bringat kultur till massorna. En av medlemmarna var till exempel Pål Eggert som idag etablerat sig som fantasyförfattare.

Dessa dagar kan min fanverksamhet sägas vara förlaget Etherion Press; det är ett fanförlag i så måtto som jag är sf-fan, någon pekuniär vinst inte eftertraktas och böckerna, även "Den musiske matlagaren, har sf- och fantasyvinkling. Utgivningen är hittills matboken, novellsamlingen "Eld och rörelse" samt romanen "Antropolis", omskrivna på annan plats här på forumet.

Hur som helst är jag ännu en aktiv fan; jag brukar gå på Uppsalafandoms pubmöten, kommer att bevista Imagicon i höst (hoppas jag) och jag bloggar om sf och annat på "Svenssongalaxen". Och för att ge denna genomgång en lite personlig slutvinjett vill jag säga: jag älskar fortfarande fandom, jag känner mig hemma här. Utöver vissa idémässiga skiljaktigheter så odlas i alla fall litteraturen i denna vår fandom, folk förstår sig på böcker och läsning - och det är mer än man kan säga om vissa andra subkulturer jag mött. Där finns inte den mix av bildning, beläsenhet och respektlöshet som är fandoms egen.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » tis 10 mar 2009, 13:04

Alvarpriset delas ut endast till hyperaktiva fans. Gamla meriter är närmast en belastning, det är vad man har gjort de senaste fem åren som räknas.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 10 mar 2009, 13:12

Kanske det... då får jag bara räkna Etherion Press, Svenssongalaxen och medverkan på Kontext i Uppsala förra året då. Plus varm närvaro på Uppsalafandoms Williamsmöten.

"Hyperaktivt" vet jag inte om detta är, men...[/i]
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 13:50

jophan skrev:Alvarpriset delas ut endast till hyperaktiva fans. Gamla meriter är närmast en belastning, det är vad man har gjort de senaste fem åren som räknas.

Detta kan min själ inte stämma. Det stämmer hur som helst inte särskilt väl med flera av de senaste femton årens prisvinnare.

http://www.alvarfonden.org/minnespris.html

Till vilket ska läggas presentationerna som brukar tryckas om omröstningslappen. Och som brukar se ut som Lennarts ovan.

*Hyperaktiva fans* och *gamla meriter en belastning*...?

Hm.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 10 mar 2009, 15:01

Hyperaktiva och hyperaktiva... så hyperaktiva som fans nu är, vilket inte alltid är så otroligt hyper. När det gäller tidsperspektivet har du dock fel, på senare år har vi kategoriskt begränsat oss till att ta upp kandidaternas fanniska gärningar de senaste åren. Alvarfondens styrelse är mycket noga med att priset INTE är en belöning för lång och trogen tjänst.

Inga nomineringar av folk som inte är uppe mitt i en aktiv fannisk period, utan som baserar sig på vad kandidaten gjorde på 70-, 80- och 90-talen, hamnar på röstsedeln.

Hur och varför folk röstar kan vi naturligtvis inte påverka, däremot.

I vilket fall är väl inte detta ett problem för Lennart? Det finns väl inte många fans som inte redan fått Alvarn som är mer aktiva än Lennart just nu?
Senast redigerad av jophan tis 10 mar 2009, 15:09, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 10 mar 2009, 15:08

Svensson skrev:
Utöver vissa idémässiga skiljaktigheter så odlas i alla fall litteraturen i denna vår fandom, folk förstår sig på böcker och läsning - och det är mer än man kan säga om vissa andra subkulturer jag mött. Där finns inte den mix av bildning, beläsenhet och respektlöshet som är fandoms egen.

Väl talat!
centerwall
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 10 mar 2009, 15:59

Svensson skrev:Utöver vissa idémässiga skiljaktigheter så odlas i alla fall litteraturen i denna vår fandom, folk förstår sig på böcker och läsning - och det är mer än man kan säga om vissa andra subkulturer jag mött. Där finns inte den mix av bildning, beläsenhet och respektlöshet som är fandoms egen.

Jag håller med centerwall om att det var väl talat. Själv utgör jag kanske inte någon bildningsreserv direkt, men (viss) beläsenhet och respektlöshet kan jag bidra med. Det sistnämnda åtminstone när jag uttrycker mig i skrift hemma framför datorn. Jag är en feg jävel när jag står öga mot öga med folk, beroende på att

1) jag är dålig på att slåss och

2) det vid diskussioner ofta visar sig vara min åsikt som är felaktig.

En formfråga: Hur pass aktiv ska man vara för att få rösta, då? Räcker det, för att ta ett slumpmässigt valt exempel, att skriva ogenomtänkta inlägg på fandom.se och svamliga bokrecensioner på en nördblogg?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 10 mar 2009, 16:04

Det räcker med att du har varit aktiv i fandom på något sätt före den 31 december det år som föregår omröstningen. Du kan alltså med gott samvete rösta. Med ännu godare samvete om du röstar på Lennart Svensson.

Din punkt nummer 2 fick mig att fnittra! Jag visualiserade hur man står där och gång på gång till sin fasa upptäcker att herregud, det är ju jag som har fel åsikt! Önskar att jag kunde dela denna egenskap med dig, men det kan jag tyvärr inte! Min blygsamhet förbjuder mig.

Den verkar rolig, annars.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » fre 29 maj 2009, 09:12

Jag ser till min glädje att det varit lite aktivitet här sedan mitt sista inlägg.

Och beträffande själva saken, vem får årets Alvar, kan jag bara säga: se till att nominera mig ni som stödjer mig. I övrigt - må bäste fan vinna, må många kandidater nomineras. För vad gäller röstandet så säger jag blott gå och rösta (när det är dags), om på mig eller någon annan kvittar, bara vi får ett spännande rejs.
Svensson
Trufan

Återgå till Fanzines, fans och fanac