Svensk kongressförening

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Svensk kongressförening

Inläggav Carolina » ons 10 dec 2008, 17:04

Hej!
Svensk fandom har en lång tradition att föra kongresser. Ofta är det en speciell fandomgrupp som gör en, t ex Uppsala fandom fixar en kongress, Linköpingsfandom en annan. Ofta utgår man då från en lokal förening. Gör man flera kongresser så kan man använda eventuell vinst till nästa kongress.
Men hur gör man om en kongress arrangeras av personer från olika fangrupper? Vad gör man med en eventuell vinst?
Conversation gav en mindre vinst som vi köpte godis och snacks för och bjöd fansen på Imagicon.
Men om man skulle få en större vinst? Visst skulle det vara bra med en allmän vinstpott som man kan ge till nästa kongress som behöver.

Just nu håller vi på med att lägga ett bud för Eurocon och det skulle vara utmärkt om det fanns en förening eller organisation som inte var bunden till en viss fangrupp. Nu kan man ju säga att SFSF var tänkt att vara en sådan organisation, men just nu är den inte det.
Min fundering är alltså om det skulle vara bra en förening som var allmän. Den skulle inte ha någon egen verksamhet, men skulle kunna stå som arrangör vid olika aktiviteter där de ansvariga tillhör olika fangrupper. Det är ju alltid bra att ha en förening eller dyl. när man skriver under avtal mm.

Vad säger ni?

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 10 dec 2008, 17:53

Fast den finns ju. Utskottet för sf-kongresser i Sverige. Den använde vi oss alltid av förr i tiden och jag vet inte varför det bruket har fallit ur bruk, så att säga.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 10 dec 2008, 19:53

Ren formsak, men den här diskussionen borde föras på forumavdelningen för kongresser. Det finns en stor poäng med forumets välstrukturerade diskussioner och jag föreslår att den flyttas dit och att det här inlägget tas bort, eftersom det inte har med diskussionen i sig att göra.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 10 dec 2008, 21:23

Fast den sektionen handlar ju om konkreta kongresser och kongressande. Det här handlar om en fannisk organisation. Gränsfall, tycker jag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » tor 11 dec 2008, 13:24

Utskottet för sf-kongresser i Sverige hade ett postgirokonto som ingen använde. Det kontot avslutades för många år sedan.
Frågan är om det finns behov av något liknande.

Carolina
Carolina
Fan

Återgå till Fanzines, fans och fanac