Imagine - något för svensk fandom?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Johan » ons 26 nov 2008, 13:21

Jo, och visst är det en smula ironiskt att jag tidigare i tråden har påpekat att jag hänger i Sveroks IRC-kanal, även om det snarare handlar om att jag hamnat i dåligt sällskap (och är mer av en byråkrat och organisationsnörd än jag skulle önska) än om ett spelintresse. Men men.

Det stora problemet är att du för att vara en del av en nordisk (och senare, enligt förhoppningarna, europeisk) organisation måste ha en demokratisk landsomfattande organisation. Hade vi haft en sådan hade det förstås varit mycket enklare, men jag skulle inte se fram emot att försöka organisera en motsträvig svensk fandom där många undrar vad det hela egentligen skall vara bra för.

Då skulle man nog behöva ha en väldigt klar och tydlig bild om vad fördelarna med det skulle vara, på ett mindre luddigt sätt än "mer samarbete".
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav PugC » ons 26 nov 2008, 13:29

jophan skrev:Faktum kvarstår: Många av oss är engagerade i fler än en av dessa aktiviteter, vilket gör att koordinering och samarbete har sina poänger, i alla fall för många av oss.

Men nästa fråga är ju: Måste det till en organisation som Imagine för det?

Å tredje sidan: Varför inte? Samarbete är ofta lättare om det är organiserat och strukturerat.
Nei, det må på ingen måte være organisert i Imagine. Jeg bare nevner at vi i Norge har hatt glede av å organisere oss. Og at vi tror at det kan ha sine fordeler med en Nordisk organisasjon. Om dere velger å forbedre kommunikasjonen og samarbeidet uten å organisere dere, så må dere jo for all del bare gjøre det.
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav jophan » ons 26 nov 2008, 13:37

Johan skrev:Hade vi haft en sådan hade det förstås varit mycket enklare, men jag skulle inte se fram emot att försöka organisera en motsträvig svensk fandom där många undrar vad det hela egentligen skall vara bra för.

Men vi har redan SFSF. Och att konstituera en Sweconförening som alla deltagare i Swecon blir medlemmar av, är inte komplicerat. Någon annan övergripande organisation än dessa, som på något magiskt sätt skulle försöka "organisera fandom", ser jag varken vits med eller möjlighet till.

Johan skrev:Då skulle man nog behöva ha en väldigt klar och tydlig bild om vad fördelarna med det skulle vara, på ett mindre luddigt sätt än "mer samarbete".

Att vara med i en organisation med många andra med liknande intressen kan ge en hel del i fråga om kontakter. Bara en sån sak som att man får ett naturligt forum att prata i. Det är inte särskilt luddigt i mina ögon.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav PugC » ons 26 nov 2008, 13:40

Johan skrev:För mig blir din musikliknelsem när du överför den till fantasi och fandom, alltså som att säga att om jag tycker om böcker där segelfartyg spelar en stor roll, kanske gärna engelska flottan, så bör jag försöka hitta gemensamma kontaktytor med personer som uppskattar fartygskonst och musik om sjöfart, snarare än andra litteraturintresserade som har sitt huvudsakliga intresse i andra typer av böcker (vilket är hur jag skulle betrakta analogin med musikstilarna).
Vel det var et bilde jeg brukte for å illustrere et poeng, ikke for å slå opp som en Sannhet. Poenget mitt er at det, sannsynligvis for mange fans, vil være fellesnevnere mellom de ulike grupperingene innen fandom og at man kan ha godt av å synliggjøre disse. Og at det å synliggjøre lesing av bøker som En God Ting også vil kunne bli gjort lettere i en nasjonal organisasjon enn uten en.

Jeg tror at en nasjonal organisering vil tydeliggjøre fiksjon i alle sine former som et legitimt og sunt alternativ til idrett, musikk, data, scouting eller andre aktiviteter barn og unge driver med nå for tiden. Jeg tror at man har lite å tape på å forsøke et bedre samarbeid og synliggjøring, og mye å vinne.

At du liker å lese, og at du leser mye utenom det fantastiske eller spekulative er fint. Men jeg undres på hvorfor det gjør deg til motstander av å organisere de som liker å lese fantastisk og spekulativ fiksjon, eller som liker å se slike tv-serier eller filmer? Hva har du å tape på at disse gruppene organiserer seg nasjonalt? Det vil jo neppe forandre de lokale gruppene annet enn at det kanskje kommer inn enda flere som også liker å lese fantsastisk fiksjon? Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noen motsigelse mellom din interesse for generell literatur og fandoms mer spesifikke interesse for fantstisk literatur?

(Må på jobb nå, logger på igjen i kveld, og gleder meg til å fortsette debatten)
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav centerwall » ons 26 nov 2008, 13:53

Spontant tycker jag att samarbete är bra. Jophan och Kjartan nämner några vinster och jag tror säkert att man kan komma fram till fler. Jag är själv en person som är väldigt förtjust i erfarenhetsutbyten - både privat och till de organisationer jag är aktiv i.

Men, som andra har sagt - är medlemmar i de olika föreningarna som finns i Sverige intresserade av samarbete? Och även om de säger sig vara det, kommer de att aktivt verka för samverkan? Finns det folk som har tid och lust att engagera sig?

Om jag tittar på fandom i Göteborg så blir jag tveksam. Vårt "tentakelsamarbete" fungerar endast när de inblandade känner att de har tid och lust. Ofta finns det lust, men tiden går åt till den organisationen som man själv är aktiv i. Fördelen med tentakelsamarbetet är dock att det är löst och anarkistiskt och att egentligen vem som helst kan dra igång en aktivitet och bjuda in andra. Men det faller om ingen gör det.

Och föreningarnas medlemmar är främst intresserade av den egna verksamheten. Även om väldigt många av medlemmarna i Tolkiensällskapet gillar Star Trek är det bara en handfull som är med i Star Trek-föreningen. Ganska många från olika föreningar dyker upp då och då på Club Cosmos-pubmöten, men den aktiva kärnan som kommer varje gång är ju medlemmar i CC.*

Samarbete utanför Göteborg är det lite si och så med. Jag tycker att det funkar bra mellan Tolkiensällskapen - främst mellan Mithlond och Forodrim (hoppas forodrimiter på forumet håller med) vilket nog beror på att vi åker så mycket på varandras aktiviteter och vi har tämligen lätt för att förstå den andra föreningens verksamhet. Men Star Trek-föreningarnas samarbete är ju tyvärr så gott som obefintliga (rätta mig om jag har fel - det kan ju ha ändrats).

Men ändå - jag tycker att förslaget är spännande och intressant. Jag välkomnar möjligheter till utbyte och samarbete. Jag välkomnar definitivt möjligheter till större arrangemang som ett samarbete kan leda till. Men det kommer att krävas en god dialog och det måste stötas, blötas och testas. Förhoppningvis inte så länge att folk hinner tröttna bara!

* Club Cosmos kan dock ha en ganska aktiv medlemsvärvning av nya besökare som stannat lite för länge på ett pubmöte och pga maltdryck är mottagliga för goda argument. Jag är f.ö. ganska säker på att det bara är två personer som är medlemmar i tre eller fler av göteborgsfandsoms föreningar.
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan » ons 26 nov 2008, 14:49

Kjartan, mina båda inlägg var – som sagt – ett försök att utifrån ett personligt exempel förklara Johan Anglemarks kommentar, eftersom jag tror att man får en bättre förståelse för diskussionen om man är medveten om det. Inte så mycket en argumentation åt något håll.

jophan skrev:Den stora frågan, där det inte råder en delad syn inom svensk fandom, är huruvida vi egentligen har något gemensamt. Det finns många svenska sf-fans som enbart är intresserade av antingen litterär sf och/eller fandom i sig, och som inte ser någon vits i samarbete med folk som gillar fantasy, Tolkien, Harry Potter, Lexx, Star Trek osv. De känner inte att fandom har mer med dessa att göra än med Socialdemokraternas ungdomsförbund eller Sveriges Schacksällskap. Kanske till och med mindre.

PugC skrev:Vel, hva kan jeg si? Om man snakker om fantasier og spekulativ fiksjon, ser jeg ikke helt hva som er forskjellene, annet enn at man tar utgangspunkt i forskjellige serier eller uttrykk.

Det blir litt som om forskjellige musikkgrupperinger ikke skulle snakke sammen, bare fordi noen liker tekno og andre liker jazz eller trash-smash-dash-flash-metall. De vil fremdeles ha musikkinteresen til felles, de vil fremdels ha problemer med å finne øvingslokaler, dyre noter, trenger reparasjon av instrumenter etc.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sten » ons 26 nov 2008, 14:52

Samarbete är alltid bra. Diskussioner är ofta intressanta. Jag skulle inte ha något emot att gå med på en diskussionslista eller i värsta fall ett forum för Imagine-medlemmar.

Däremot är jag mycket skeptisk mot att gå med i en organisation som jag inte vet något om. Ännu mer skeptisk är jag till att tvångsvärvas som medlem i en organisation bara för att jag till exempel betalar medlemsavgift till en kongress. Har Imagine tänkt göra saker i mitt namn? Kommer de till exempel att överväga att uttala sig i politiska frågor (säg, för eller emot piratkopiering av filmer, eller sänkt bokmoms, eller liknande saker)? Finns det några garantier för att de inte kommer att göra det i framtiden?

Vilka skyldigheter skulle medlemmar i den här organisationen ha? Medlemsavgift?

Går det att gå ur Imagine, eller leder det till att jag portas från kongresser då?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Johan » ons 26 nov 2008, 15:29

jophan skrev:
Johan skrev:Hade vi haft en sådan hade det förstås varit mycket enklare, men jag skulle inte se fram emot att försöka organisera en motsträvig svensk fandom där många undrar vad det hela egentligen skall vara bra för.

Men vi har redan SFSF. Och att konstituera en Sweconförening som alla deltagare i Swecon blir medlemmar av, är inte komplicerat. Någon annan övergripande organisation än dessa, som på något magiskt sätt skulle försöka "organisera fandom", ser jag varken vits med eller möjlighet till.

Jag skulle kanske inte uttrycka mig precis som Sten, men jag tror inte heller att det är en god idé att automatiskt ansluta alla Sweconbesökare till en förening. Det skulle i så fall vara med tydlig information om vad saken gäller och en möjlighet att välja om man vill vara med eller inte. Och syftet med den föreningen i sig är ... att gå med i Imagine? Att kunna söka bidrag som inte kan sökas som privatperson? Någonting annat?

Pågår det för övrigt inte två diskussioner här parallellt här? En om en förening som skulle vara för "vår" fandom, en för alla dylika intressen (Tolkiensällskap, trekkers et cetera)? Eller har jag missat någonting?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » ons 26 nov 2008, 15:36

Johan skrev:Och syftet med den föreningen i sig är ... att gå med i Imagine? Att kunna söka bidrag som inte kan sökas som privatperson? Någonting annat?

Syftet med den föreningen vore väl att arrangera sådant som den föreningen arrangerar. En Sweconförening skulle kunna ge kontinuitet åt Swecon, exempelvis. SFSF har väl redan en syftesparagraf. Att den sedan skulle kunna gå med i Imagine vore en annan sak.

Johan skrev:Pågår det för övrigt inte två diskussioner här parallellt här? En om en förening som skulle vara för "vår" fandom, en för alla dylika intressen (Tolkiensällskap, trekkers et cetera)? Eller har jag missat någonting?

Nog diskuterar vi mer än en sak samtidigt, men i alla fall jag har inte diskuterat det senare. Jag väckte denna fråga efter en propå från Rasmus Wichmann om inte svensk fandom skulle vara intresserade av att i någon form ansluta sig till Imagine. Att bilda en svensk fantastikparaplyförening finns inte på min horisont, men jag inser att kanske Kjartan har tänkt i de banorna. Det insåg jag inte förrän nu.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » ons 26 nov 2008, 17:22

Det är jag nog ganska övertygad om att han gjorde. Ponera att vi skapade en landsomfattande organisation för vår fandom, och försökte gå med i Imagine. Tolkiensällskapen får av någon anledning för sig att de har någonting att vinna på att göra likadant. Sedan dyker ett svenskt Trekkerförbund upp. Et cetera. Nu är det förstås hemskt osannolikt, men jag misstänker att ett Imagine där Hyperion och Sverok varit drivande gärna skulle se lite större, bredare organisationer som medlemmar. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Syftet (eller snarare syftena) med att skapa en förening och föreningens syftesparagraf brukar inte alltid vara exakt detsamma. Jag syftade på det förstnämnda. :) (Exempel: syftet med att bilda föreningen Catahya var att gå med i Sverok och därigenom få medlemsbidrag. Föreningens första syftesparagraf hade något annorlunda formuleringar.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » ons 26 nov 2008, 17:34

Jag är inte alls säker på att Kjartan har trott sig prata om att vi skulle bilda en bred fantastikförening i Sverige. Jag har diskuterat det här i ett halvdussin mejl med honom, Rasmus och Olav ett litet tag, och det har hela tiden uteslutande handlat om svensk, traditionell fandom. Inget annat. Det är väl i Imagine som det breda samarbetet skulle uppstå.

I vilket fall tror jag att vi svenska fans är ganska överens om att en svensk paraplyorganisation för fantastikrelaterade sysselsättningar inte är något vi är intresserade av.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 26 nov 2008, 17:36

Johan skrev:Ponera att vi skapade en landsomfattande organisation för vår fandom, och försökte gå med i Imagine.

Då skulle jag genast vägra att bli medlem och sedan omsorgsfullt redogöra för de tidigare katastrofala försöken i fandoms historia.

Det är så här: fandom går inte att organisera. Att göra det vore detsamma som att slå ihjäl den.

Så jag hoppas vid Roscoe att ingen *lyckas* med försöket!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 26 nov 2008, 20:32

Sheriffen skrev:Det är så här: fandom går inte att organisera. Att göra det vore detsamma som att slå ihjäl den.

Äsch, det skulle bara vara att ignorera den för dem som ville. Som NF3, typ. De som inte vill organiseras kommer inte att bli organiserade.

Som Jill Hoe sade: DON'T ORGANIZE, MOURN!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Ylva » ons 26 nov 2008, 21:40

Sheriffen skrev:Då skulle jag genast vägra att bli medlem och sedan omsorgsfullt redogöra för de tidigare katastrofala försöken i fandoms historia.

Det är så här: fandom går inte att organisera. Att göra det vore detsamma som att slå ihjäl den.

Det är väl trettio, fyrtio, femtio år sedan de tidigare, katastrofala försöken, åtminstone i svensk fandom, och saker kanske har förändrats sedan dess ...? Och inte tror jag att sverifandom skulle dö för att man inrättade en förening som sedan kunde vara den anarkistiska fandomens kanal till Imagine -- för några mer långtgående åtgäder än så har jag svårt att tro att vi kan åstadkomma. Det värsta som skulle hända på det viset är att några människor tycker sig betala medlemsavgifter utan att få så mycket för dem.

Med det sagt, jag vet inte vad jag tycker om det här. Spontant gillar jag tanken på att få ett enklare sätt att nå ut till olika fandomar i Norden, och att ha en stor nordisk organisation att peka på när man söker bidrag till kongresser. Kommunikation är bra, erfarenhetsutbyte är bra, bredare kontaktytor är bra. Så om någon är intresserad av att driva "fandoms intressen", vlka de nu är, i en sådan organisation som den Kjartan talar om, så gärna för mig.

Ylva
Ylva
LoC-skribent

Inläggav Johan » ons 26 nov 2008, 23:28

jophan skrev:Jag är inte alls säker på att Kjartan har trott sig prata om att vi skulle bilda en bred fantastikförening i Sverige. Jag har diskuterat det här i ett halvdussin mejl med honom, Rasmus och Olav ett litet tag, och det har hela tiden uteslutande handlat om svensk, traditionell fandom. Inget annat. Det är väl i Imagine som det breda samarbetet skulle uppstå.

I vilket fall tror jag att vi svenska fans är ganska överens om att en svensk paraplyorganisation för fantastikrelaterade sysselsättningar inte är något vi är intresserade av.

Nå, då har du säkert bättre koll än jag har.

Ja. Det tror jag också.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac