Imagine - något för svensk fandom?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Carolina » ons 10 dec 2008, 16:51

Hej!
Nu har jag kommit tillbaka från utlandet och hittade den här diskussionen...
Jag har under långt tid velat bredda fandom till lite flera grupper. Dels för att jag är fascinerad av att träffa människor som är så intresserade av ett ämne att de går ihop i en förening och dels för att jag tror att många har ganska breda intressen och verkligen kan ha nöje av varandra. Själv är jag ju medlem både i sf-fandom, Tolkienfandom och Stockholm Trekkers och har haft glädje av alla sällskapen.

Det som jag skulle vilja ha är en mötesplats/forum/eller nått där man kan få kontakt med olika föreningar och sällskap som håller på med fantastik av något slag. Det skulle vara guld att få tips om olika kandidater när man ska göra program till en kongress. Dessutom skulle det vara bra om man kunde utbyta information om olika aktiviteter som finns.
Sedan kanske man kan göra större arrangemang, vilket skulle vara roligt.

Men, jag är inte säker på att en paraplyorganisation är det jag önskar. Det kan bli för stelt och om man ska betala medlemsavgift, så tror jag att man inte får med alla intressanta sällskap som man vill ha kontakt med.

Det som lockar med Imagine är att det är en nordisk organisation. Nordisk samarbete är bra, men jag är inte helt övertygad om organisationsformen. Det skulle bli mer av en branchorganisation att jämföra med Svenskt näringsliv eller något. Jag vet inte om vi behöver en sån.
Samtidigt så vill jag svensk fandom ska engagera sig i olika nätverk, så om den här paraplyorganisationen verkligen bildas, så är det tråkigt om Sverige inte skulle vara med.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav jophan » ons 10 dec 2008, 17:28

Den är redan bildad och Sverige är med i form av Sverok. Däremot är ingen del av svensk fandom med.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » mån 01 jun 2009, 14:22

Jag måste bara länka till denna diskussion från Sveroks forum om Imagine. Jag får känslan av att svensk fandom skulle trivas i Imagine, men att Sverok inte gör det... ;)

https://forum.sverok.se/viewtopic.php?f=12&t=28812
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Peak » mån 01 jun 2009, 14:49

Jag tyckte inte heller om att folk drack öl på mötet. När vi har mötet i Sverige så får vi köra på svenska traditioner och inte ha öl på mötet.

Stackars Sverokare.. :p
Peak
Fan

Inläggav Sten » mån 01 jun 2009, 15:07

jophan skrev:Jag måste bara länka till denna diskussion från Sveroks forum om Imagine. Jag får känslan av att svensk fandom skulle trivas i Imagine, men att Sverok inte gör det... ;)

Hm. Sverok ska alltså betala 110 000 svenska kronor om året för att få nöjet att vara med i en förening de inte riktigt vet vad den gör och vad den ska vara bra för?

Det skulle vara enormt underhållande om svensk fandom gick med. Bara alla härliga diskussioner om hur vi ska samla in medlemsavgiften - inträde på pubmöten, kanske? - skulle göra det värt det.

Å andra sidan kanske Imagine lyckas förverkliga sina visioner om en ökad mervärdesproduktion så att de inte förspiller sitt humankapital eller materiella resurser utan effekt. I så fall behöver de inte längre ta ut medlemsavgifter, så vi kan ju passa på att gå med då. Kanske.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » mån 01 jun 2009, 15:30

Men det är ju SF-Union Skandinavien! 1950-talet är här igen! :)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » mån 01 jun 2009, 15:51

Min spontane undring er hva slags bakkanalier som danskene og nordmennene henga seg til, og som de svenske gamerne reagerer på...

- PC

PS
Siden slikt ofte blir villet misforstått i fandom: Den norske møtekulturen jeg er vant til, er at eventuell alkoholbruk (og løssluppenhet generelt) finner sted etter at dagens møtevirksomhet er over, og legger også vekt på at man skal være ubemerket av kveldens avslapping ved eventuell møtestart neste morgen.
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » mån 01 jun 2009, 15:57

OsloPC skrev:Min spontane undring er hva slags bakkanalier som danskene og nordmennene henga seg til, og som de svenske gamerne reagerer på...

Det var nog framför allt danskar. Det låter som att de 1. satt med en öl i handen under mötet och b. gick ut på krogen efteråt. Dvs betedde sig som vanliga fans.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » ons 03 jun 2009, 14:49

En fundamental fråga är också vad funktionen är.

En riksorganisation som Sverok har som huvudsyfte (i alla fall i praktiken) att slussa offentliga medel till medlemsföreningarna. Detta gör Sverok rätt robust, och det fyller en tydlig funktion som inte utan vidare kan skötas på andra sätt. Vill man bara knyta kontakter är det oklart om det behövs en internationell organisation med stadgar, byråkrati och årsmöten - detta kan göras mycket enklare på annat sätt. Om, å andra sidan, den här sortens organisation gör det enklare att få t.ex. nationella bidrag eller EU-bidrag, eller andra sorters ekonomiskt stöd, så hamnar saken i ett annat läge.

Det känns lite krasst att säga det, men en omfattande pan-nordisk organisation som inte får in några offentliga bidrag känns som en papperstiger. Ett sorts nordiskt fantastikpris kunde möjligen vara något att titta på.
Senast redigerad av Johan_L ons 03 jun 2009, 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Johan_L » ons 03 jun 2009, 14:55

centerwall skrev:Jag tycker att det funkar bra mellan Tolkiensällskapen - främst mellan Mithlond och Forodrim (hoppas forodrimiter på forumet håller med)

Det stämmer bra, tycker jag - de svenska Tolkiensällskapen (och i mer begränsad utsträckning, de övriga skandinaviska) brukar bjuda in varandra till fester, och inom axeln Forodrim-Mithlond-Angmar har vi närliggande traditioner.

Akhôrahil,
Forodrims Utrikeskansler
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Föregående

Återgå till Fanzines, fans och fanac