NoFFörsäljning

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

NoFFörsäljning

Inläggav Sheriffen » mån 10 nov 2008, 01:42

Jag tänkte försöka med ett lite nytt grepp här på försäljningsavdelningen, nämligen en miniauktion till förmån för NoFF. Vad NoFF är kan den som inte vet läsa sig till under avdelningen "Övrig fanac" här på forumet, men i korthet är det alltså en så kallad fanfond med syfte att varje år skicka en svensk fan till en sf-kongress i ett annat nordiskt land. NoFF är en ideell fond, så medlen samlas in genom auktioner på kongresser och annan försäljning, frivilliga bidrag och röstningsavgifter.

Ok, vad som nu säljs är tre nummer av fanzinet SFF-Bulletin och ett nummer av tidskriften BLM. Och ett exemplar av den läckra, inbundna utgåvan av F. Scott Fitzgeralds "En skymt av paradiset". Utkom på Fantasia Bokförlag 1995. Till detta Fantasia Bokförlags två bedåriska vykort på tjugotalsflapprar. Detta säljs i bunt, så ni bjuder på bunten, inte på något enskilt.

Lite om godsakerna:

SFF-Bulletin 97
Roliga, debatterande betraktelser över tillvaron av Maths Claesson, en lång artikel om Lars-Olov Strandberg av John-Henri Holmberg, fannisk skvallerspalt, kåserande prat och betraktelser över en stundtals obegriplig tillvaro av redaktör Sheriffen, fascinerande utdrag ur recensionerna i svensk press av F. Scott Fitzgeralds En skymt av paradiset (utgiven av redaktör Sheriffen). Och mycket mer.

SFF-Bulletin 106
Artikel om parallellerna mellan oraklet i Delfi och Ricki Lake, rapport från Fantasia Bokförlags första mässbesök i Göteborg, fannisk skvallerspalt, debattartikel om levande rollspel, partsinlaga mot Dagens Nyheters Karin Bojs till förmån för de gamla greker hon inte begrep sig på. Och mycket mer.

SFF-Bulletin 112
Den fascinerande redogörelsen om den osannolika striden mellan Fantasia Bokförlag och tryckeriet som skulle trycka vykorten på flapprarna, artikel om popgruppen Sailor, den klassiska artikeln "Kalle Anka och ontologin" (i vilken *bevisas* att Kalle Anka finns i verkligheten), fannisk skvallerspalt. Och mycket mer. (Nota bene: genom ett tryckfel finns fyra blanka sidor i numret, *men inga sidor saknas*.)

BLM 1/2002
Numrets clou är förstås artikeln "Pipdrömmar", en stor exposé över J. R. R. Tolkien och hans verk, men i övrigt finns här även en artikel om författarinnan Mara Lee (som även pryder - och jag väljer ordet med omsorg - omslaget), Mandevilles dagböcker, en essä om artificiell intelligens i filmen och ett reportage från Italiens Hollywood, Cinecittà. Plus bokrecensioner.

F. Scott Fitzgerald: En skymt av paradiset
Läcker, inbunden utgåva med mattlaminerat skyddsomslag. Innehåller fyra noveller från och om det glada tjugotalet - Dans på Delmonico's, Bernice bobbar håret, Den populära flappern och Check utan täckning - plus utgivarens förord Det glada tjugotalet och F. Scott Fitzgeralds essay Ekon av jazzeran. Inget av innehållet finns i någon annan form på svenska.

Två vykort
Fantasia Bokförlags läckra vykort på sina flapprar, de unga, eleganta kvinnor i bedåriska tjugotalskläder som var förlagets själva kärna.

Nu gör ni så här, att ni bjuder här på forumet, i denna tråd. Den som har bjudit högst vid midnatt den 20 november 2008 tar hem de här fullkomligt pyramidaliska trycksakerna och sätter in pengarna på NoFF:s konto:

SEB: 5690 33 725 98

Skicka dessutom er adress till mig i ett personligt meddelande här på forumet (se länken "Personliga meddelanden" i fönstrets överkant), så skickar jag i min tur fanzinen, tidskriften, boken och vykorten till er.

Ett bra köp och en god gärning, typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 10 nov 2008, 09:12, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » mån 10 nov 2008, 07:59

En fråga: Har du någon uppfattning om hur mycket frakten skulle kosta, ungefär? Jag tar för givet att köparen pröjsar portot.

Och för att få igång budgivningen:

20 kronor!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 10 nov 2008, 08:18

Rymd-Olov skrev:En fråga: Har du någon uppfattning om hur mycket frakten skulle kosta, ungefär? Jag tar för givet att köparen pröjsar portot.[/b]

Nej, jag står självklart för portot.

Så bjud på nu, dyra forummedlemmar, ity ni endast betalar det ni bjuder till NoFF, och inget mer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 10 nov 2008, 09:45

Fyrtio riksdaler.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » mån 10 nov 2008, 11:04

Sheriffen skrev:
Rymd-Olov skrev:En fråga: Har du någon uppfattning om hur mycket frakten skulle kosta, ungefär? Jag tar för givet att köparen pröjsar portot.[/b]

Nej, jag står självklart för portot.

Så bjud på nu, dyra forummedlemmar, ity ni endast betalar det ni bjuder till NoFF, och inget mer.

Kör hårt,
Sheriffen

Ytterst generöst, högt värderade lagväktare!

Jämtlandsfandom bjuder 50 pix.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » mån 10 nov 2008, 11:11

60!
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Peak » mån 10 nov 2008, 14:14

100 kronor.
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 26 nov 2008, 03:49

Den senaste dryga veckan har varit mycket, mycket omtumlande för min del och jag glömde tillfälligt bort den här lilla NoFF-auktionen!

Hur som helst - första, andra, tredje!

Peak, sätt in hundralappen på NoFF:s konto och skicka mig namn och adress i ett personligt meddelande här på forumet, så kommer godsakerna på posten!

Gratulerar, typ!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » lör 29 nov 2008, 14:18

Haha. Och jag har helt glömt bort det här ämnet.. :p

Pengarna sätts in på måndag.
Peak
Fan

Inläggav wiss » tor 04 dec 2008, 22:51

kan verifiera att 100:- har inkommit från Per Åkerman.
wiss
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » fre 05 dec 2008, 03:23

Och jag kan verifiera att boken och vykorten och fanzinen och BLM är på väg till honom.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 28 jan 2009, 16:23

Skam och pina!

Jo, de var på väg. Men låg kvar hemma hos mig. För jag är så totalt förvirrad. De var liksom på väg från köket till tamburen, men kom inte längre på lång tid.

Men - nu ligger alltsammans på lådan! Och med i kuvertet ligger förutom allt det som såldes två fina överraskningar, som Peak får som ursäkt för detta skandalösa dröjsmål!

Äntligen är allt skickat!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » tor 29 jan 2009, 15:22

Nej, men titta. Jag fick ett brev idag...

Undrar vem det kan vara ifrån...

:p
Peak
Fan

Återgå till Fanzines, fans och fanac