NoFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Sheriffen » mån 20 aug 2007, 02:51

Vid midnatt på lördag är det för sent. Med andra ord inte många dagar
kvar. Och hur svårt kan det vara, egentligen?

Låt se.

Förr i tiden när man skulle rösta i fanfondsomröstningar var man
tvungen att gå till posten och betala in röstningsavgiften,
alternativt resa hem till den som samlade in avgifterna och överräcka
pengarna fanuellt. Numera kan man skicka minst 20:- till plusgiro 110
44 46-8, betalningsmottagare Anglemark, via nätet. Det tar nästan tio
sekunder, om man anstränger sig för att dra ut på det och dessutom
kokar te under tiden. Och lätt om hjärtat lär man känna sig när man
får veta att pengarna oavkortat går till vinnarens resa och uppehälle.

Ja, så var steg ett avklarat. Och här kommer den goda nyheten. Det är,
trots att det är så barnsligt enkelt, det svåraste steget. För
därefter, mina vänner, behöver man bara trycka på knappen "Skriv nytt"
i sitt epostprogram och i adressfältet skriva följande epostadress:

noff@nordiskfanfond.se

Sedan en tokfånigt enkel ämnesrubrik:

NoFF-röst

Och därefter i själva ebrevet ett namn, valfritt vilket förutsatt att
det är antingen Ylva Spångberg eller Johan Jönsson men inte båda.
Sedan lägger man till sitt eget namn, så att administrationen vet vem
som har röstat (om det nu inte syns redan på avsändaren).

Sedan skickar man ebrevet.

Och sedan är allt klart.

Så hur svårt kan det vara, egentligen? Hm. På en skala från 1 till 10
skulle jag ge hela operationen... en 0.5:a. Och då är jag ändå ett
totalt datorpucko, som måste fundera i nästan fyra timmar och fråga
sju människor innan jag begriper hur jag ska skicka pengar
elektroniskt. Och om inte *jag* tycker att det trots det är svårare än
en 0.5:a, hur lätt ska det då inte var för ... DIG?!

Nä, jag menar faktiskt ingen annan. Jag menar dig, Bertil A. G. Schalén. Och
dig, Tommy Persson. Och dig, John-Henri Holmberg (som dessutom för
länge sedan har betalt röstningsavgiften - se nu till att få valuta
för pengarna!). Och dig, Dessy "Thaning" (var vänlig fyll i rätt efternamn, jag kan det inte).

Och jag menar även dig, Doktor Lars Strålpistol från gamla Nybrofandom. Och tro det
eller ej, jag menar även dig, Michael Pargman.

Och några fler dig. Nämligen just *dig*, faktiskt. Fast inte just dig, Livgivare. Tyvärr. Inte
den här gången, för man måste ha varit aktiv i svensk science fiction-fandom någon gång
före den 31 december 2006 för att få rösta. Så du får komma igen nästa år!

Och skulle jag namnge alla som inte röstat vore det nästan detsamma som att
tala om vilka som *har* röstat - tack, alla! - och det tänker jag inte
göra förrän efter midnatt på lördag.

Men vi behöver fler röster. Loppet är trots influtna röster sedan sist
närmast besvärande jämnt. Och det blir lite, lite knepigt att stå där
med oavgjord ställning vid midnatt på lördag.

Så lämna nu letargins krets (väl beskriven av Walt Willis och Bob Shaw
i den fanniska superklassikern "Den förtrollade duplikatorn") och ägna
en halv minut åt att rösta i NoFF.

Lättare än så här blir det aldrig att få enkel biljett till Trufandom.

Fast vår vinnare får tur- och retur till Köpenhamn.

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 24 aug 2007, 23:02

Sista chansen.

Vid midnatt lördag är omröstningen över.

Kandidaterna:

Ylva Spångberg och Johan Jönsson

Målet:

EuroCon 2007

Röstningsavgiften:

20:- eller mer

Plusgirot:

110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark

Epostadressen:

noff@nordiskfanfond.se

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 26 aug 2007, 01:19

Svenska NoFF ber härmed att få meddela att årets NoFF-vinnare, som skickas som svensk representant till EuroCon 2007 i Danmark den 21 - 23 september, är

JOHAN JÖNSSON!

NoFF ber att få gratulera!

I den omröstning som avslutades vid midnatt lördagen den 25 augusti 2007 blev resultatet som följer:

Johan Jönsson - 14 röster

Ylva Spångberg - 9 röster

Dessa hedervärda fans deltog i omröstningen:

Johan Anglemark, Linnéa Anglemark, Daniel Atterbom, Ulf Bennetter, George Bobjörk, Patrik Centerwall, Tomas Cronholm, Andreas Davour, Åka Davour, Carolina Gómez-Lagerlöf, Therese Norén, Anders Pemer, Hans Persson, Henrick Pålsson, Anders Reuterswärd, Roger Sjölander, Ylva Spångberg, Lars-Olov Strandberg, Rolf Strömgren, Sten Thaning, Lennart Uhlin, Britt-Louise Viklund och Anders Wahlbom.

När nomineringsomgången var avslutad vid midnatt den 15 april utlovades att statistik över hur många nomineringar var och en av de nominerade fått skulle publiceras när omröstningen var över. Här följer den statistiken:

Åka Davour: 2
Marie Engfors: 1
Ahrvid Engholm: 1
Johan Jönsson: 4
John-Henri Holmberg: 1
Eva Norman: 2
Brita Planck: 1
Anders Reuterswärd: 1
Ylva Spångberg: 3
Sten Thaning: 1

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 26 aug 2007, 01:21

Jag tycker att idén med Nordisk Fanfond är mycket bra, i synnerhet som den nu finns och verkar - på något olika sätt, men med samma syfte - i Danmark, Finland och Sverige. (Vi väntar bara på Norge.) Men ska NoFF överleva i Sverige krävs en del förändringar.

Det här är en inbjudan till diskussion.

Vid midnatt lördagen den 25 augusti 2007 slutade jag att vara svenska NoFF:s administratör och det ansvaret axlas nu i stället av årets vinnare Johan Jönsson, som nästa år alltså drabbas av den föga betungande plikten att välja en kongress i något annat nordiskt land att skicka en svensk fan till, utlysa en nomineringsomgång och, när nomineringsomgången är över, en omröstningsomgång. Han bör också antingen själv fungera som eller överenskomma med någon annan fan att vara fondens ekonomiske administratör.

Fast innan han gör det måste NoFF diskuteras, för det finns ett problem.

Det är mycket svårt att få fans att rösta i NoFF (liksom även i fanfonder där all världens fans får rösta - se på GUFF, där endast 95 röster inflöt). Årets omröstning i svenska NoFF omfattade sändarlandet Sverige och värdlandet Danmark, det vill säga fans bosatta i och verksamma i dessa länder fick rösta. Från Danmark inflöt inte en enda röst, från Sverige inflöt 23 röster. I sig är det förstås inte mycket att säga om den saken - var och en väljer själv om han/hon vill rösta i en fanfondsomröstning eller inte. Självklart. Men ur NoFF:s synvinkel blir resultatet katastrofalt - med en omröstningsavgift på 20:- skulle NoFF under normala omständigheter i år alltså ha fått in 23 X 20:-, vilket gör 460:-. Det hade inte räckt särskilt långt.

Nu räcker pengarna ändå i år, men det beror på ett antal omständigheter som kanske inte kommer att gälla i framtiden:

- den överblivna grundplåt på 350:- som anförtrotts Sten Thaning och som blev orsaken till diskussionen kring och återupplivandet av NoFF (se vidare diskussionen under ämnesrubriken NoFF på forumets - fandom.se - avdelning "Övrig fanac").

- de 739:50:- som Karl-Johan Norén samlat in då han var ersättare för Sten Thaning.

- flera generösa fans frivilliga bidrag utöver omröstningsavgiften (en fan betalade in 200:-).

- ett stipendium på 1.500:- från Stiftelsen Alvar Appeltoffts Minnesfond.

Nota bene: det här är inte någon detaljerad redogörelse för svenska NoFF:s ekonomi, för en sådan kan jag inte göra. Jag är inte NoFF:s ekonomiske administratör. Det är Johan Anglemark. Jag redogör bara i stora drag för ovanstående som underlag till varför vi i år kan skicka iväg vår vinnare till en nordisk kongress i ett annat land än Sverige men kommer att få problem med att göra det nästa år om inte ganska många fler röstar.

Omröstningsförfarandet måste förändras. I år fick norska fans som ville rösta inte göra det, trots att det rörde sig om aktiva och kunniga fans som sannolikt själva ska till EuroCon 2007 och som är väl förtrogna med de svenska NoFF-kandidaterna. Jag föreslår att man från och med nästa år får rösta i svenska NoFF:s omröstningar om man vid något tillfälle före den 31 december det år som föregår omröstningen har varit bosatt i och på något sätt verksam i skandinavisk fandom. Vilket land i Skandinavien man varit bosatt och verksam i saknar betydelse, liksom huruvida man ursprungligen kommer från något skandinaviskt land eller inte.

Jag föreslår vidare att fans som känner sig manade gärna får hjälpa NoFF med bidrag, auktioner till förmån för fonden på kongresser, etc.

Fast mest av allt skulle jag vilja ha en konstruktiv diskussion kring detta.

Ska vi över huvud taget ha kvar svenska NoFF om intresset inte är större?

Vad var anledningen till att så många inte röstade och kan det göras något åt den saken?

Bör man omstrukturera fonden helt och kanske i stället använda sig av ungefär samma modell som Finland?

Känns det väsentligt att försöka främja och befästa kontakterna mellan olika skandinaviska länders fandoms eller inte?

Och så vidare. Frågorna är legio.

Diskutera dem gärna.

Kör hårt,
Sheriffen
(för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » sön 26 aug 2007, 16:55

Jag tycker att det är en utmärkt plan att låta alla i Skandinavien rösta. Det bör vara ett bra sätt att få folk att känna att det är "deras" fond även om det inte gäller kandidater/kongress från deras land just det året.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ben » sön 26 aug 2007, 20:03

Sheriffen skrev:Jag föreslår att man från och med nästa år får rösta i svenska NoFF:s omröstningar om man vid något tillfälle före den 31 december det år som föregår omröstningen har varit bosatt i och på något sätt verksam i skandinavisk fandom. Vilket land i Skandinavien man varit bosatt och verksam i saknar betydelse, liksom huruvida man ursprungligen kommer från något skandinaviskt land eller inte.

Om ni inte vill utestänga Finland och finländsk fandom så är det bäst att prata om Norden, inte Skandinavien. Det finns en orsak till att NoFF är Noff och inte ScaFF. :)
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » sön 26 aug 2007, 20:23

Ben skrev:Om ni inte vill utestänga Finland och finländsk fandom så är det bäst att prata om Norden, inte Skandinavien. Det finns en orsak till att NoFF är Noff och inte ScaFF. :)

Oj. Hoppsan. Nej, vi vill inte utestänga Finland och finländsk fandom. Norden, med andra ord.

Det är jag som är för kasst orienterad i sådana här indelningar - Skandinavien, norden, the northern countries, whatever - för att ha riktig koll.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » sön 26 aug 2007, 20:24

Ser sig inte Finländare som skandinaver? Jag pratade en gång med en Islänska och hon såg sig som skandinav. Visst är Finland och Island inte Skandinavien rent tekniskt, men jag trodde att det i rent synonymsyfte kunde ses som "norden"...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Johan » sön 26 aug 2007, 20:45

Nej. Skandinavien är inte synonymt med Norden och Island hör inte till Skandinavien. Skandinavien är (kulturellt) Norge, Sverige och Danmark. Norden är Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island (samt Färöarna, Åland, Grönland, i och med att de är knutna till Danmark och Finland).

Ibland används de slarvigt och vad folk i allmänhet uppfattar som Skandinavien och Norden kan variera mellan olika språk, men använder du dem synonymt kommer du ofrivilligt att exkludera vissa från hur andra uppfattar dig.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 26 aug 2007, 20:53

Johan skrev:Nej. Skandinavien är inte synonymt med Norden och Island hör inte till Skandinavien. Skandinavien är (kulturellt) Norge, Sverige och Danmark. Norden är Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island (samt Färöarna, Åland, Grönland, i och med att de är knutna till Danmark och Finland).

Nota bene att samtliga här namngivna geografiska områden, länder såväl som andra, bör ingå i begreppet "norden" även i Nordisk Fanfond. Det vill säga folk som på något sätt har varit fanaktiva i de områdena före den 31 december året som föregår omröstningen bör ha rätt att rösta.

...kommer du ofrivilligt att exkludera vissa från hur andra uppfattar dig.

Vad i hela fridens namn menar du med denna utsaga? Kommer vissa att exkluderas från hur andra uppfattar henne? Vad betyder det?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » sön 26 aug 2007, 21:02

Om hon säger "Skandinavien" och menar "Norden" så kommer många att uppfatta till exempel finländare som exkluderade, även om det inte alls är hennes mening. Men det kanske kunde ha uttryckts klarare.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 04 dec 2007, 19:07

I min kamp mot tankspriddheten kan jag rapportera att jag likt Jimmie Stewart i sin kamp mot verkligheten segrade för ett par veckor sedan och lyckades skicka Amelia de fanzines hon köpte i en NoFF-auktion och Rasmus de Nova-nummer han köpte i en annan NoFF-auktion. Eftersom de fick vänta så ohemult länge blev det några extra fanzinenummer till Amelia och ett extra Nova-nummer, det fjärde från första årgången, till Rasmus.

Och i går kom jag till och med ihåg att sätta in mitt utlovade bidrag på NoFFs konto, som även det förstorats lite av den väntan det drabbats av. Fick väl tid att äta upp sig, kan jag tro. Fast inte i bemärkelsen förtära sig, alltså.

Nu blir det snart dags för ny NoFF-auktion, men den här gången ska jag paketera och frankera i förväg så att det bara är att kasta det utauktionerade på lådan så fort någon köpt.

Den som känner för att så där bara rent generöst bidra till NoFF ändå kan få det temporära bankkontonumret av Johan Jönsson. Officiellt NoFF-konto lär vara i antågande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 26 feb 2008, 19:25

Goddag, alla fans!

Här är fandoms tjatfarbror igen!

Saken är den att vi nu snart är inne i mars och det börjar bli dags att åtminstone få något slags besked om hur det går för svenska NoFF, om alls.

Låt oss titta lite på hur det ligger till.

Såvitt jag begriper finns det under 2008 fyra möjliga målkongresser:

Fantasticon 2008
26 - 27 april, Köpenhamn

Åcon 2
1 - 4 maj, Åland

FinnCon 2008
26 - 27 juli, Tampere

Oslo Science Fiction Festival
31 juli - 3 augusti, Oslo

Alla de här vore i sig bra val, men det skiljer ändå lite mellan dem.

Förra årets NoFF-delegat reste visserligen till en EuroCon, men det var en dansk kongress i Köpenhamn. Mycket trevlig kongress och stad, men med tanke på NoFF:s syfte är det vettigt att skicka NoFF-delegaten till olika länder, olika år.

Oslo Science Fiction Festival har det lilla problemet att den går av stapeln precis samtidigt som StoCon 08 i Sverige; den krocken kan möjligen göra det svårare att hitta en svensk NoFF-kandidat och leder hur som helst ofelbart till att den svenske kandidaten inte får sällskap av särskilt många andra svenskar, vilket avgjort inte var fallet i Danmark förra året.

Kvarstår, som jag ser det, Åcon 2 och FinnCon 2008. Båda utmärkta val, men - anser jag personligen - med viss övervikt för Åcon 2. Av ett enda skäl - det är en mindre, informellare kongress där NoFF, som håller på att arbetas upp, kan få en mer framskjuten position än på det gigantiska evenemanget FinnCon 2008, som utan tvivel kommer att locka deltagare som räknas i tusentals och alltså i det närmaste är att jämföra med en världskongress rent storleksmässigt. Inte helt optimalt för NoFF, anser jag, men ändå fullt tänkbart.

Nu finns det en liten hake och det är att upprepade förfrågningar kring hur det ligger till med NoFF har rönt framgång bara på ett plan - bristen på svar.

Nu är det dags att något slags besked offentliggörs, för ska NoFF inte självdö på nytt måste något göras mycket snart. Alltså inte i nästa vecka eller nästa månad, utan nu. Den här veckan.

Om målkongressen ska vara Åcon 2, vilket är tillrådligt, bör nomineringsomgången utlysas nu på fredag, den 1 mars. Den kan sedan pågå till låt säga den 15 mars. Därefter vidtar omröstning, som i så fall kan pågå till kanske den 15 april. Det blir väldigt snävt om tid här, för vinnaren kommer inte att veta att han/hon har vunnit förrän ungefär 14 dagar före kongressen - men samtidigt måste man ha något slags omröstningstid för att alls få in röster. Som vi ju märkte förra året.

Så kanske är det enda rimliga alternativ som nu återstår gigantevenemanget Finncon 2008. Lite olyckligt, fast å andra sidan har ju de finska fansen enligt samtsämmiga källor visat en närmast obegriplig kompetens när det gäller kongressarrangerande och om de får god förvarning kan man kanske hoppas på att de ska ha möjlighet att plocka in NoFF-delegatan i några framskjutna programpunkter och kanske även arrangera en särskild panel om NoFF i de olika nordiska länderna. Fast det går inte att komma dragande med förfrågningar till dem två dagar före kongressen; en sådan kontakt måste tas nu. Inte i nästa vecka. Nu.

Att anordna en nomineringsomgång och därpå följande omröstningsomgång i NoFF är inte vare sig tids- eller arbetskrävande i nämnvärd utsträckning. Man utlyser nomineringen på nätet (här på Fanaclistan och på forumet och gärna på andra nordiska fanpostlistor och fora - hjälp går att få av de nordiska fansen i olika länder), man påminner med jämna mellanrum genom att skicka ut nya inlägg, man räknar vid deadline rösterna, offentliggör resultatet och upprepar proceduren för själva omröstningen.

Allt i allt kräver det kanske tjugo minuters arbete i veckan. Alltså inte särskilt betungande.

Frågan är nu bara, kommer det att göras av NoFF:s nuvarande administratör Johan Jönsson, som inte avhörts i ärendet, eller blir det så att någon annan måste ta över?

Svar börjar bli påkallat.

Dessutom vore det trevligt att få veta hur mycket som för närvarande finns i NoFF:s kassa. Vi är ju några stycken som har skänkt pengar dels genom att auktionera ut material, dels genom att helt enkelt sätta in kontanter på kontot. I alla fall jag skulle gärna vilja veta hur mycket pengar som finns, så kan man sedan köra vidare med auktioner och annat för att samla in så mycket som behövs.

Jag vill alldeles avgjort inte hoppa in och vara NoFF-administratör i år igen. NoFF har som syfte att bredda och utveckla kontakterna mellan nordiska fandoms och ett sätt att göra det är även att ha det helt rimliga schemat med nya administratörer - förra årets vinnare - varje år, administratörer som då per automatik själva får ett utvidgat kontaktnät i nordisk fandom under arbetet med NoFF. Det är dessutom så alla fanfonder jag känner till alltid har fungerat.

OSA.

Här på forumet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 30 jun 2008, 15:44

En lustig omständighet med att vara växelvis bosatt i två olika länder
är att man omgående glömmer hur saker och ting fungerar i land X när
man kommer till land Y, och när man sedan kommer tillbaka till land X
står man där nästan lika rådvill som en förstagångsturist. Så
exempelvis hade jag helt glömt bort att man tydligen inte kan girera
pengar från ett plusgirokonto (trots att PlusGirot numera ägs av
banken Nordea och inte posten, som inte längre finns, knappt - go
figure) till ett bankkonto. Det tog ett tag för dem att lista ut det
på PlusGirot också, men i dag fick jag ett kontoutdrag med vidhängande
meddelande om att transaktionen inte kunde genomföras. Så nu har jag,
som den dådkraftige man jag är, handgripligen genomfört transaktionen
på Handelsbanken. Vad denna långa utläggning leder fram till är att
pengarna som blev över efter The Scandinavian Party på Orbital
äntligen befinner sig på NoFFs konto. Att det tog lite tid beror
förstås på att jag inte befann mig i Sverige när pengarna var rykande
heta och tro mig, man vill inte försöka girera pengar från en grekisk
bank till en svensk om man slipper. Det vill man inte. Om det har jag
en fascinerande historia att berätta som jag ska dra någon annan gång.

Så, det enda vi nu undrar är vem som vann i omröstningen. Det var ju
deadline för en vecka sedan, men än så länge har vi inte hört av
NoFF-administrationen i frågan. Man kan ju hoppas att det beror på att
så ofantligt många röster inflöt att det tagit dag ut och dag in bara
att räkna dem, men av någon anledning känns just det hoppet inte så
stort. Och ligger det verkligen en massa tentor i vägen nu, så här
mitt i sommaren...? :-)

NoFF-administrationen får gärna meddela även exakt, inte typ, hur
mycket pengar NoFF har, för om det saknas dinares måste vi köra ett
insamlingssvep, till exempel här på forumet.

Och vem vet, kanske till och med kandidaterna vill veta vem av dem som
vunnit...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » mån 04 aug 2008, 14:52

Sheriffen skrev:---

Så, det enda vi nu undrar är vem som vann i omröstningen. Det var ju
deadline för en vecka sedan ...
...

NoFF-administrationen får gärna meddela även exakt, inte typ, hur
mycket pengar NoFF har, för om det saknas dinares måste vi köra ett
insamlingssvep, till exempel här på forumet.

Och vem vet, kanske till och med kandidaterna vill veta vem av dem som
vunnit...?

Kör hårt,
Sheriffen

Tom mer än en vecka sedan nu. Hur har det gått?

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac