NoFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 10:24

Sheriffen skrev:Jag håller gärna i alla övriga praktikaliteter eller vad det kan tänkas heta, men kan någon tillfälligt upplåta ett konto för denna insamling, lägga ihop de influtna summorna, ta ut pengarna vid lämplig tidpunkt och ge dem till vår delegat?

Kan Sten göra det, som redan har pengar som tillhör NoFF? Om Sten vägrar kan jag och Linnéa göra det, i värsta fall.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » ons 14 feb 2007, 11:21

jophan skrev:Kan Sten göra det, som redan har pengar som tillhör NoFF? Om Sten vägrar kan jag och Linnéa göra det, i värsta fall.

Jag har suttit och hoppats på att någon annan ska anmäla sig som frivillig. Jag har ett plusgirokonto, men det tillhör företaget och jag försöker hålla isär riktiga pengar från jobbpengar. Dessutom försöker jag att inte lova saker som jag inte vet om jag kan hålla.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 14 feb 2007, 14:36

Hm, ja, entusiasmen verkar ju något tam. Ibland kan man sakna fornstora fans dådkraft, som till exempel de gånger då en sådan här bagatell mer eller mindre får en Bra Sak som denna att gå i stå trots att vi är 88 medlemmar här på forumet. Nåja, jag ska se om jag inte kan lösa det här med mitt plusgirokonto och Japanresan, så återkommer jag - och i så fall åtar jag mig klabbet, både insamling och övriga praktiska göromål. Fast då gör jag som finländarna och bestämmer själv vem som får åka också. Vill folk inte hjälpa till ser jag ingen anledning till att de ska ha rösträtt heller.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 14:58

Du gör som du vill, men annars hade jag just sagt att vårt plusgironummer går att använda - jag ville bara ge någon annan chansen att ta hand om det först så att inte alla pengainsamlingar i fandom ska tas hand om av mig.

Men jag föredrar ändå en omröstning. Du kanske klagar på gensvaret på ditt inlägg, men av forumets 88 medlemmar är det nog inte fler än tio som hade hunnit läsa det. Folk bor inte på Internet, Sheriffen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 14 feb 2007, 18:11

jophan skrev:Du gör som du vill, men annars hade jag just sagt att vårt plusgironummer går att använda - jag ville bara ge någon annan chansen att ta hand om det först så att inte alla pengainsamlingar i fandom ska tas hand om av mig.

Men jag föredrar ändå en omröstning. Du kanske klagar på gensvaret på ditt inlägg, men av forumets 88 medlemmar är det nog inte fler än tio som hade hunnit läsa det. Folk bor inte på Internet, Sheriffen.

För all del. Men det första inlägget om NoFf postades 9 november förra året, ditt eget hallårop som besvarades med ekande tystnad las ut den 21 november och jag tog på nytt upp ämnet den 12 februari, det vill säga i måndags. Visst, folk bor inte på Internet, men betyder det att man fortfarande ska stå och stampa på ruta ett efter dryga tre månader...?

Jag föredrar också en omröstning, förstås. Kanske kan man köra samma system som TAFF, där ekonomiskt minimibidrag berättigar donatorn att rösta?

Jag föreslår också att vi nu slår fast att ditt och Linnéas plusgironummer används. Härmed är det alltså bestämt. Har någon en annan åsikt, bör den också inkludera en annan lösning.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 19:57

Sheriffen skrev:Visst, folk bor inte på Internet, men betyder det att man fortfarande ska stå och stampa på ruta ett efter dryga tre månader...?

Nej, det håller jag med om. Den allmänna entusiasmen lyser med sin frånvaro.

Sheriffen skrev:Jag föredrar också en omröstning, förstås. Kanske kan man köra samma system som TAFF, där ekonomiskt minimibidrag berättigar donatorn att rösta?

Varför inte? Det är inte en modell vi brukar använda i Sverige, men den har sina fördelar. Vad tros om en tjuga som minimibidrag? Eller vågar man dra till med en femtiolapp? Det är alternativen som jag ser dem.

Sheriffen skrev:Jag föreslår också att vi nu slår fast att ditt och Linnéas plusgironummer används. Härmed är det alltså bestämt. Har någon en annan åsikt, bör den också inkludera en annan lösning.

Det är OK för mig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 14 feb 2007, 20:07

jophan skrev:Varför inte? Det är inte en modell vi brukar använda i Sverige, men den har sina fördelar. Vad tros om en tjuga som minimibidrag? Eller vågar man dra till med en femtiolapp? Det är alternativen som jag ser dem.

Min mer eller mindre reflexmässiga tanke var en tjuga, men frågan är förstås hur mycket pengar vi behöver samla in. Kan man åstadkomma en ungefärlig beräkning? Det kan ju inte bli så väldigt dyrt att skicka någon till Danmark, så kanske räcker det med en tjuga (om man även räknar med frivilliga bidrag därutöver, förstås - men det ska man väl kunna göra...?)?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 14 feb 2007, 22:02

Sheriffen skrev:frågan är förstås hur mycket pengar vi behöver samla in. Kan man åstadkomma en ungefärlig beräkning?

Hittills tror jag att principen har varit "Vi samlar in så mycket vi kan så får delegaten pröjsa resten". Om vi ska göra en seriös bedömning av kostnaden så är parametrarna i stil med:

Tåg Sthlm - Kbh tor: cirka 700 kr
Flyg Arlanda - Kbh tor: cirka 1000 kr
Tre hotellnätter: 1800 kr
Bo hemma hos fan: 0 kr
Fickpengar: 1500 kr

Man kan strunta i fickpengar och hotellkostnad om man inte får ihop till dem. Minimikostnaden torde vara själva resan, dvs minst 700 spänn. Maxkostnaden med flyg, hotell och fickpengar är 4300. Det är intervallet.

Kongressavgiften kan vi nog hoppas på att slippa. Det har de Sweconer jag varit med om att arrangera haft som princip.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » ons 14 feb 2007, 22:41

Jag har fått ett par hundra kronor av slumpmässiga människor. Om jag sätter in 350 är vi halvvägs till minimimålet.
Är numret fortfarande 1104446-8?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 14 feb 2007, 23:14

Om plusgironumret är det riktiga bidrar även jag omgående med slantar och minimimålet kommer vi att ha nått mycket snart, innan vi ens påbörjat en omröstning. Därför tycker jag att vi siktar på att i slutändan allra minst uppnå summan utan fickpengar, men helst med. Att Noff-delegaten slipper medlemsavgift på kongressen förutsätter jag i och för sig, men jag ska omgående eposta kommittén och fråga.

Det har slagit mig att om vi kör Taff-varianten - som är bra helt enkelt för att man får in pengar per automatik - och tar minst en tjuga som donation som ger rösträtt, så är faktiskt det allra smidigaste att de som donerar pengar röstar genom att skriva dit namnet på den de röstar på i fältet för meddelande till betalningsmottagaren på plusgirotalongen (jag förutsätter att något motsvarande fält finns även om man betalar elektroniskt). Fast det skulle vara detsamma som att skjuta över även omröstningen på Jophan och Linnéa, och jag har åtagit mig att stå för övriga praktikaliteter. Så om det finns någon annan smidig lösning som gör mig ansvarig för att samla in röster och offentliggöra resultatet, så gärna för mig.

En sak till - ska vi bara låta de som donerar pengar rösta på vem de vill eller ska vi i likhet med Taff på något sätt ta fram en slutlista (som jag något till min förvåning ser i lexikonet att "short list" tydligen heter på svenska)? Fördelen med en short list... äsch, slutlista, då... är att rösterna inte strös ut så infernaliskt att man riskerar att sitta med en vinnare som fått hela tre röster. Risken är i och för sig kanske inte så stor i vår rätt lilla fandom, men det blir mer fokus med en lista. Fast hur tas den fram? Nomineringsomgång här på forumet? Vad tycks?

Vi har faktiskt lite tid på oss att hojta ännu, för det är först 21 till 23 september som kongressen går av stapeln. Men igång måste vi komma, för i måste man ta.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 14 feb 2007, 23:35

Sheriffen skrev:Det har slagit mig att om vi kör Taff-varianten - som är bra helt enkelt för att man får in pengar per automatik - och tar minst en tjuga som donation som ger rösträtt, så är faktiskt det allra smidigaste att de som donerar pengar röstar genom att skriva dit namnet på den de röstar på i fältet för meddelande till betalningsmottagaren på plusgirotalongen (jag förutsätter att något motsvarande fält finns även om man betalar elektroniskt). Fast det skulle vara detsamma som att skjuta över även omröstningen på Jophan och Linnéa, och jag har åtagit mig att stå för övriga praktikaliteter. Så om det finns någon annan smidig lösning som gör mig ansvarig för att samla in röster och offentliggöra resultatet, så gärna för mig.

Jag har ett eget förslag. Jag öppnar ett epost-konto på HotMail eller motsvarande i Noffs namn, dit folk skickar sina röster. Det är sedan en smal sak för mig att stämma av med Jophan att de röstande har donerat minst 20:- till fonden. Godtagbart?

Epostkontot går sedan vidare till nästa Noff-administratör, som alltså rimligen är vinnaren i omröstningen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 15 feb 2007, 09:13

Sten skrev:Är numret fortfarande 110 44 46-8?

Ja. Betalningsmottagare Anglemark.

Sheriffen skrev:En sak till - ska vi bara låta de som donerar pengar rösta på vem de vill eller ska vi i likhet med Taff på något sätt ta fram en slutlista (som jag något till min förvåning ser i lexikonet att "short list" tydligen heter på svenska)? Fördelen med en short list... äsch, slutlista, då... är att rösterna inte strös ut så infernaliskt att man riskerar att sitta med en vinnare som fått hela tre röster. Risken är i och för sig kanske inte så stor i vår rätt lilla fandom, men det blir mer fokus med en lista. Fast hur tas den fram? Nomineringsomgång här på forumet? Vad tycks?

Hmm. Jag vet inte. En offentlig nomineringsomgång kan bli farligt lik själva omröstningen. Är det inte bättre att man skickar nomineringar till dig på den där nordicfanfund@gmail.com eller vad du nu tänkte kalla adressen? Sedan behöver man kolla att kandidaterna ställer upp också, Therese har exempelvis skrattat åt tanken på att hon skulle ha tid att åka till Köpenhamn i september.

En annan sak: I TAFF/GUFF osv så röstar man i både avsändarland och mottagarland. Är det något vi ska ta efter? I så fall vill man ha presentationer av kandidaterna på slutlistan att distribuera i Danmark. Det skulle kunna skapa lite mer engagemang i Danmark för den här saken. (Jag tror annars att risken är att danskarna, med ett par undantag, knappt kommer att notera att det kommer en NOFF-vinnare på Eurocon.)

Sheriffen skrev:Jag har ett eget förslag. Jag öppnar ett epost-konto på HotMail eller motsvarande i Noffs namn, dit folk skickar sina röster. Det är sedan en smal sak för mig att stämma av med Jophan att de röstande har donerat minst 20:- till fonden. Godtagbart?

Absolut.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 15 feb 2007, 12:46

jophan skrev:Hmm. Jag vet inte. En offentlig nomineringsomgång kan bli farligt lik själva omröstningen. Är det inte bättre att man skickar nomineringar till dig på den där nordicfanfund@gmail.com eller vad du nu tänkte kalla adressen? Sedan behöver man kolla att kandidaterna ställer upp också, Therese har exempelvis skrattat åt tanken på att hon skulle ha tid att åka till Köpenhamn i september.

Jo, det låter bättre.

Skulle man kunna tänka sig nomineringsomgång fram till, säg, sista mars eller 15 april eller något (med utläggande av all relevant information även på diskussionslistorna)? Och därefter omröstning fram till sista juni? Eller till och med juli? Ekonomiska bidrag utöver röstningsdonation tar man dock emot ända fram till det datum då delegaten ska få sina pengar, och det datumet borde man ju kunna spika till en vecka, tio dagar före kongressen.

En annan sak: I TAFF/GUFF osv så röstar man i både avsändarland och mottagarland. Är det något vi ska ta efter? I så fall vill man ha presentationer av kandidaterna på slutlistan att distribuera i Danmark. Det skulle kunna skapa lite mer engagemang i Danmark för den här saken. (Jag tror annars att risken är att danskarna, med ett par undantag, knappt kommer att notera att det kommer en NOFF-vinnare på Eurocon.)

Låter som en god idé. Jag ska ta upp den också med kommittén och se om man kanske kan ordna med någon i Danmark som sprider informationen där.

Kan danskar problemfritt sätta in röstningsdonation på ett svenskt plusgirokonto?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 mar 2007, 23:31

Det går nu bra att nominera en svensk kandidat till Noff. Kandidaten skickas till Eurocon 2007 i Danmark, den 21 - 23 september. Nomineringstiden löper fram till och med midnatt den 15 april. Skicka namnet på den svenska fan eller fanne du vill se som representant på EuroCon 2007 till den här epost-adressen:

nordiskfanfond@hotmail.com

Efter nomineringsomgången sammanställs en slutlista bestående av två namn, varvid omröstning vidtar. Vi återkommer till den.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag vore mycket tacksam om medlemmar på fandoms olika diskussionlistor skulle vilja göra Noff tjänsten att lägga ut ovanstående information på dem. Tack på förhand! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 10 mar 2007, 00:44

Jag vill bara meddela den glada nyheten att Jonas Söderblad, numera yrkesverksam inom Internet-världen, har skänkt NoFF en egen domän - nordiskfanfond.se - och att jag så fort jag har förstått hur det hela fungerar (inväntar just svar från Jonas) även ska skapa en ny epostadress som går direkt till domänens epostlåda.

Fast under tiden gäller den här epostadressen fortfarande:

nordiskfanfond@hotmail.com

Jag skulle vilja be det fanniska publikum om fler nomineringar! Den som inte har nominerat ännu får gärna känna sig manad, för ju fler nomineringar som inflyter desto bättre. Visst, vem som helst har förstås råd att åka på kongress i Danmark utan hjälp av NoFF, men det är inte poängen. Tycker jag, i alla fall. Det här är ett sätt att visa uppskattning till förtjänstfull fan och ett sätt att stärka banden mellan fandom i de skandinaviska länderna. Och känner man för att hjälpa till med det är det bara att skicka ett namn på en verksam, svensk fan eller fanne till ovanstående epostadress! Klurigt enkelt, inte sant?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac