NoFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

NoFF

Inläggav Sten » tor 09 nov 2006, 10:01

NoFF finns, har det sagts mig. Ska vi skicka en svensk fan till Eurocon i sommar?

Förslag på kandidater?
Sten
Letterhack

Re: NoFF

Inläggav jophan » tor 09 nov 2006, 10:21

Sten skrev:NoFF finns, har det sagts mig. Ska vi skicka en svensk fan till Eurocon i sommar?
Utmärkt idé.
Förslag på kandidater?
    Nicklas Andersson
    Therese Norén
    Magnus Olsson
    Magnus Westerlund
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 10 nov 2006, 01:42

Vad är Noff för fond och hur funkar den och var och när röstar man?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » fre 10 nov 2006, 01:54

Sheriffen skrev:Vad är Noff för fond och hur funkar den och var och när röstar man?

Nordisk fanfond. Den är tänkt att skicka nordiska fans till andra nordiska länder. Typ.

Från Sveriges sida är fonden rätt död, mest för att det inte verkar vara någon som är ansvarig för den. Av en serie fullständigt logiska skäl har jag dock fått ett par hundra kronor som har samlats in till NoFF, så jag tänkte försöka hitta någon att ge dem till. Eller, ännu hellre, någon som vill ta på sig ansvaret för fonden.
Sten
Letterhack

NoFF-regler

Inläggav Ben » fre 10 nov 2006, 09:01

Så här berättar NoFFs (tämligen ouppdaterade, beklagar det och skall försöka göra något åt saken i något skede) webbsidor om NoFFs regler:

Reglerna

Varje land som deltar i NoFF får själv bestämma om hur landets NoFF-delegat väljs etc. Gemensamma regler för alla NoFF-länder är följande:

* Respektive lands NoFF-koordinator/koordinatorer sköter om NoFFs praktiska arrangemang i det landet.
* NoFF-koordinatorerna håller varandra informerade om sf-evenemang i sina länder.
* Den som valts till NoFF-delegat skriver en rapport om sin NoFF-resa. Rapporten publiceras åtminstone på NoFFs webb.

De finländska NoFF-koordinatorerna har slagit fast följande stadgan som gäller för NoFF-Finland utöver ovanstående gemensamma stadgan:

* NoFF-Finland samlar i första hand pengar för att kunna bekosta resan för en finländsk sf-fan till något sf-evenemang i ett annat nordiskt land. Ifall det finns överlopps pengar kan man även överväga att bekosta resan för en nordisk sf-fan till ett sf-evenemang i Finland.
* NoFF-Finland sköts av två koordinatorer. Den som valts till NoFF-delegat fungerar efter sin NoFF-resa som NoFF-koordinator i två år. (På detta sätt finns det alltid två finländska NoFF-koordinatorer: den "äldre" och den "yngre".)
* Till NoFF-delegat kan vem som helst, förutom NoFF-koordinatorerna, nomineras. Vem som helst kan nominera en delegat.
* En lista över de nominerade publiceras på NoFFs www-sidor och om möjligt även annanstans. Efter att listan publicerats följer en tid för diskussion om kandidaterna innan NoFF-delegaten väljs.
* Den yngre NoFF-koordinatorn bestämmer vilken av de nominerade som väljs till NoFF-delegat.
Ben
LoC-skribent

Inläggav jophan » fre 10 nov 2006, 09:12

noff.fandom.se låter som en tanke... Sten, säg till om du vill att jag skapar en sådan underdomän och ger dig skrivrättigheter i den.
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 16 nov 2006, 16:10

Finns det planer på att gå vidare med det här?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tis 21 nov 2006, 14:39

Hallå?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 12 feb 2007, 20:22

Just det, hallå! Is there anybody out there?

I alla fall jag tycker att det här är en rätt rolig idé, men ska vi skicka någon svensk fan till Eurocon i sommar börjar det väl bli dags att göra något åt saken?! Hur svårt kan det vara?! Själv är jag förfärligt dålig på att hålla i räkenskaper och få debet och kredit att gå jämnt ut och allt det där, men jag hjälper gärna till på något annat sätt om det behövs.

Jag tycker att det finns många förtjänstfulla fans att skicka till en EuroCon, men låt mig föreslå några som jag kan tänka mig att ivrigt kampanja för:

Johan Anglemark
John-Henri Holmberg
Ylva Spångberg

Och fler, förstås. Fast frågan är väl om inte kampanjande från min sida är mer av björn- än riktig tjänst! :-)

Hur som helst, det här måste vara ganska lätt att ordna och utbytet i jämförelse med arbetsinsatsen rätt stort. Kom igen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » mån 12 feb 2007, 21:29

Sheriffen skrev:I alla fall jag tycker att det här är en rätt rolig idé, men ska vi skicka någon svensk fan till Eurocon i sommar börjar det väl bli dags att göra något åt saken?! Hur svårt kan det vara?! Själv är jag förfärligt dålig på att hålla i räkenskaper och få debet och kredit att gå jämnt ut och allt det där, men jag hjälper gärna till på något annat sätt om det behövs.

Jag tycker att det förstås är en Bra Sak, men jag är hemskt dålig på att ta ansvar. Men om någon annan känner för att vara ansvarig kan jag säkert också hjälpa till.

Så okej: Vi har följande förslag hittills:
Johan Anglemark
John-Henri Holmberg
Ylva Spångberg
Nicklas Andersson
Therese Norén
Magnus Olsson
Magnus Westerlund

Själv nominerar jag Johan Jönsson.

Är det en bra idé att sätta upp en sådan där skojig liten webbomröstningsmanick i formumet?
Känner någon för att ta det lilla mått av ansvar som krävs?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 12 feb 2007, 21:37

Sten skrev:Är det en bra idé att sätta upp en sådan där skojig liten webbomröstningsmanick i formumet?

Med viss tvekan, ja. Det kan ju uppfattas som lite taskigt mot eventuell kandidat som nästan inte får några röster att det blir så offentligt.

Känner någon för att ta det lilla mått av ansvar som krävs?

Vad exakt består nu ansvaret i? Att samla in pengarna och ge dem till delegaten? Eller ska man även piska ur honom/henne den rapport som enlig reglerna ska skrivas?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 12 feb 2007, 21:43

Jag vill bara påpeka att det inte var meningen att få ansvaret att låta som något jobbigt, för det är det ju inte. Någon som har lust att ta ansvaret för att samla in pengarna och skjuta över allt övrigt eventuellt ansvar inklusive frampiskande av rapport på mig...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 12 feb 2007, 21:59

Jag är svensk agent för kongressen och avsäger mig därför den vänliga nomineringen. Det skulle se lite konstigt ut.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav åka » mån 12 feb 2007, 23:09

Jättebra tankar. Vid ett annat tillfälle hade jag hoppat på insamlingsansvaret direkt. Kan inte någon annan göra det?
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 13 feb 2007, 22:05

Kom igen nu, peepul. Vi lyckades inte åstadkomma någon kandidat till Guff och Australien, men nog vore det väl rätt mycket skrutt om vi inte skulle klara av att skicka någon till *Danmark*?! Det är ju för jävelen ett grannland! Och dessutom ser det ut att bli en förträfflig kongress:

http://www.eurocon2007.dk/

Om ingen annan kan tänka sig att samla in pengarna så kan jag göra det, men förutom mina problem med att räkna längre än till sju så är jag osäker på exakt när jag återkommer från världskongressen och Japan (jag har inte bokat biljetterna ännu). Det kan ju vara läge att ha någon på plats i Sverige som kan ta ut de insamlade pengarna från sitt konto och ge dem till den som ska åka (vilket i alla fall inte jag klarar av att göra från Japan om pengarna ska in på mitt plusgirokonto och nej, jag har ingen aning om hur plusgirokonto på nätet funkar - jag kör fortfarande med samma typ av pappersblanketter som jag alltid kört med).

Jag håller gärna i alla övriga praktikaliteter eller vad det kan tänkas heta, men kan någon tillfälligt upplåta ett konto för denna insamling, lägga ihop de influtna summorna, ta ut pengarna vid lämplig tidpunkt och ge dem till vår delegat?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac