Tankar från briggen

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Tankar från briggen

Inläggav Mattie » sön 12 okt 2008, 15:04

Så har då jag nu slutligen också givit mig i fanzin-branschen.

Jag har gjort ett fanzin vid namn "Tankar från briggen". Min preliminära plan är att ge ut fler nummer av samma fanzine, men för närvarande har jag just ingenstans att göra av min fina pdf.

Är det någon som kan host:a den?
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Re: Tankar från briggen

Inläggav jophan » sön 12 okt 2008, 20:25

Mattie skrev:Så har då jag nu slutligen också givit mig i fanzin-branschen.

Yay!

Mattie skrev:Är det någon som kan host:a den?

Hur stor är den?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Tankar från briggen

Inläggav Mattie » mån 13 okt 2008, 14:38

jophan skrev:
Mattie skrev:Är det någon som kan host:a den?

Hur stor är den?

138kb.

Jag ville inte göra något för stort för att öka chanserna att jag ska drista mig till att göra ett #2.
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav jophan » mån 13 okt 2008, 15:27

I så fall kan jag lägga upp den på fandom.se. Skicka över den, bara.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Mattie » tis 14 okt 2008, 09:44

Tack vare den välvillige och eminente Anglemark finns alltså nu Tankar från briggen online, här:
http://www.fandom.se/fanzines/tankar_pa_briggen.pdf
Mattie
WAHF

Inläggav pinkunicorn » tis 14 okt 2008, 12:06

Ah, en till som gör fansin med LaTeX!
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Mattie » tis 14 okt 2008, 20:30

pinkunicorn skrev:Ah, en till som gör fansin med LaTeX!

Självfallet!
Mattie
WAHF

Inläggav J-h:n » tis 14 okt 2008, 23:15

Tack, Mattie, för lösningen på en gåta som gäckat mig sedan första gången jag hörde "Möte i Monsunen" som mycket litet barn.

Jag har alltid känt att det måste finnas någon poäng med att Fritiof räknar seglen och får dem till 22, men aldrig lyckats lista ut vilken poängen skulle vara. Och vare sig din tolkning är den som Taube avsåg eller ej tar jag den genast till mig och bestämmer att den är riktig, eftersom den i ett slag gör texten så mycket fyndigare och roligare.

Att den dessutom är baserad på bästa tänkbara research (Nordisk Familjebok) gör ju inte saken sämre.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 15 okt 2008, 00:03

Amelia,

jag måste säga att jag är benägen att instämma i din tanke att just tjatet om ätstörningar kan vara en starkt bidragande orsak till att unga flickor drabbas av dem.

Jag har i min alldeles omedelbara släktkrets en tonårstjej som har drabbats av vad som nu nog är autentiska ätstörningar, men som från början såvitt jag begriper inte led av dem. Vad hon gjorde var att sluta äta kött och ägg, men det ser i alla fall jag som helt oproblematiskt. Andra i släkten var av annan åsikt och malde på om detta, ofta och länge. Och gradvis blev alltsammans ett problem på riktigt, för jag tror att tjatet började bulta i huvudet på henne och hon fick allt svårare att äta någonting, egentligen.

Men alltså, från början, när jag såg henne äta hela lass med fisk och sallad och allt möjligt annat nyttigt och dricka fruktjuice till - men bara inte äta kött och ägg - kunde jag inte tycka att det var annat än betydligt hälsosammare än vad många andra äter. Och hon åt alltså inte lite, utan riktigt stora portioner.

Jag försökte faktiskt kontra det där tjatet med att säga att det bästa vore att bara vara tyst och låta henne äta vad hon ville, i alla fall så länge det enda hon gjorde var att utesluta kött och ägg (och något mer, tror jag), men det hade inte så stor effekt. Resten av släkten körde med panikbulletiner och mycket riktigt, nu har hon vad som verkar vara autentiska ätstörningar och läkarbehandlas.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » ons 15 okt 2008, 07:17

Trevlig läsning och gott initativ. Särskilt roligt med recensionen av den spanska SF-novellen. Det är alltid givande att få höra lite om vad som händer på andra marknader än den anglosaxiska.
centerwall
Letterhack

Inläggav Svensson » ons 15 okt 2008, 12:48

Tajt fanzine, "less is more".

Mycket att kommentera, men jag inskränker mig till det här med ätstörningar. Som du antyder kan det ha fler/andra orsaker än tidningarnas skönhetsideal. Som jag ser det kan anorexi vara en ångestyttring bland många. Så här: man har ångest av en eller annan orsak, och den kan ibland få sitt utlopp i fixering vid mat, vid svält osv.

Och här är det läskiga att man vänjer sig vid dessa känslor, man älskar i hemlighet att plåga sig. Njutningen i smärtan.

Inte så att jag varit anorektisk. Men ångesten, ja, den kan ta sig olika uttryck. Som att plåga sig. På olika sätt. "Psycho candy"...

Nåväl. Det finns ångest, folk "mår dåligt" av olika orsaker. Sedan kan man ju fråga sig: om vår kultur vore mer förlåtande i sina skönhetsideal, då kanske anorexin skulle gå ner. Därmed skulle inte ångesten försvinna, den skulle väl bara ta sig andra uttryck. Som i att skära sig själv (om vi fortsätter med den "inåtvända" varianten), eller i "primalterapeutiska kulturyttringar" (skräck, metal), eller i våld eller what have you.

Invecklat det här...

Nåväl, trevligt fanzine!
Svensson
Trufan

Inläggav Mattie » tis 18 nov 2008, 10:19

Jag har nu publicerat #2 av denna fantastiska skapelse!

Detta är något ni måste läsa!

http://www.fandom.se/fanzines/tankar_pa_briggen_2.pdf
Mattie
WAHF

Inläggav pinkunicorn » tis 18 nov 2008, 11:20

Hur visste du att jag just läste ut det förra numret?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 19 nov 2008, 10:07

Till Krister Svanlund vill jag rikta frågan: "Måste man läsa The Atrocity Archives om man gillar att läsa om Cthulhu och hemliga statliga organisationer, men inte begriper varför Stross är så upphaussad och tycker att böcker om datorer är tråkiga?"

Jag skulle vilja se artikeln om Kina utvecklad, både så att jag får veta mer om kopplingen mellan Welcome to Paradox och utställningen, om Welcome to Paradox i sig (den kanske vore något att visa på en kongress om den nu är så svår att få tag på?), och om Matties syn på 90-talets framtidsoptimism. Samt mer om konferensen, så klart.

Sergio Gaut Vel Hartman har jag mest upplevt som en harmlös men irrelevant entusiast, men nu inser jag att jag förmodligen borde titta närmare på hans verksamhet. Schack och skönlitteratur är ofta en rolig kombination, och ett av elementen jag uppskattade i Chabons Hugovinnande The Yiddish Policemen's Union.

Slutligen förstår jag att det känns angeläget att få ut fanzinet utan att vara tvungen att lägga alldeles för mycket tid på det, men lite mer bearbetade artiklar hoppas jag ändå på i framtiden. Recensionerna var OK, men Kinaartikeln känns mer som en ingress till en artikel än som en artikel. Keep 'em coming!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 19 nov 2008, 12:55

Nr 2: att kineserna bygger skrytbyggen i glas och krom känns inte så originellt. Det gör ju vi med.

Skulle kineserna verkligen finna miljöbeständiga hus (som det väl gällde), så borde de se på hur buddhistklostren är byggda. Dessa är (som Spengler sa) eminent välplacerade i landskapet, följer detta utan att stå ut.

Kanske även vi i vårt kan lära oss något av detta, vi som alltid ska bygga hus som "påstår" en massa, som ska verka förmer än de är.

Men du Mattie kanske inte gillar sån här gammal kultur, du kanske gillar modernister i öst och väst - och exempel på en östmodernist, en arkitekt man kunde läsa om inför OS, han hade gjort sig ett namn genom att slå sönder en Mingvas...

Nihilister och mauretanier, där som här...

Om det värdelösa i att bygga glashus har jag förresten skrivit här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... dikar.html
Svensson
Trufan

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac