Landet Annien

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Landet Annien

Inläggav åka » sön 07 sep 2008, 00:01

Nu är det väl ungefär två månader sedan jag skickade Landet Annien #1 (även FofilA #23) till Johan A. för att tryckas och distribueras. Jag vet att ganska många har fått det, men den enda kommentar jag har fått hittills har varit olika versioner av "Jag har fått fanzinet, tack så mycket!" samt några väldigt uppskattade erbjudanden om bidrag till nästa nummer. Nu dristar jag mig till att fråga om någon hade någon åsikt utöver det. Det är väl knappast så att alla är så översvämmade med fanzines att mitt har drunknat i högen.

Hjälpfrågor, för att stimulera kommentarer:

Var innehållet lagom varierat? Var det för seriöst? Var utseendet bättre nu? Fanns det något som var särskilt bra, eller något som inte höll måttet? Önskemål för framtida nummer?
åka
Fan

Re: Landet Annien

Inläggav Mattie » tor 11 sep 2008, 16:51

åka skrev:Var innehållet lagom varierat? Var det för seriöst?

Jodå. Det tycker jag. Tack för att jag fick fanzinet, förresten ;)

Var utseendet bättre nu?

Min tanke skulle kanske vara att ha en mer tom framsida, eller kanske mer händelsrik. Nu var det en bild och en rubrik.

Fanns det något som var särskilt bra, eller något som inte höll måttet?

Min syster ögnade självkritiskt artikeln om Uppsala Slug Club, som å andra sidan jag tyckte var väldigt kul att läsa! De gör ju saker titt som tätt, så om du behöver uppslag eller något att skriva om kan de säkert generera en (Harry Potter-)händelse.

Önskemål för framtida nummer?
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 04 dec 2008, 01:00

Jag har faktiskt inte kommit igång med att läsa Landet Annien förrän nu, trots att jag fick det av Johan Anglemark på StoCon 08 i somras. Hittills har jag läst förordet och artikeln "Teknobabbel och tankelekar", men ska förstås läsa resten också.

Hur som helst, det intryck jag hittills fått är därför preliminärt, men jag tycker mig kunna spåra en anledning till att du inte fått särskilt många kommentarer. Du har så att säga valt två olika exponeringsytor - dels breddar du fanzinets läsekrets genom att göra det mer allmänt hållet, dels skickar du mycket begripligt fortfarande ut fanzinet till gamla inbitna fans som har alla dina tidigare fanzines och som varit med i fandom länge. Det här kan vara ett litet problem, för de mer nytillkomna läsarna är helt enkelt - förmodar jag - inte vana vid att de ska skriva LoC:s och kommentera en tidskrift de får, medan innehållet för oss mer ärrade fans förvisso är intressant (i alla fall artikeln jag läst) men också på en nivå vi redan har diskuterat så många gånger, redan från våra första stapplande steg in på de första sf-föreningsmötena med studiecirklar och framåt.

Annars tycker jag att artikeln om vetenskap och science fiction är både intressant och tankeväckande, och lyckas täcka in frågeställningarna du tar upp rätt bra. Möjligen litet minus i kanten för att frågeställningarna så att säga flyter över i varandra - det flödet gör artikeln lättläst, men något lite mer avgränsning mellan olika aspekter på förhållandet vetenskap - science fiction skulle ha gjort den lättare att överblicka. Fast det får bli en randanmärkning som inte är särskilt viktig.

Något jag hoppade till över och som jag avgjort inte är van vid i dina fanzines är att du skriver lite "hackigt". Jag pratar inte om korrekturfelen här, för dem kan vi leva med, men prosan i den här artikeln är inte riktigt lika ögonvänlig som dina texter brukar vara. Det är sällsynt att man hackar till när man läser något som Åka Davour har skrivit - tvärtom brukar texterna faktiskt vara stilistiskt eleganta. Det är inte riktigt fallet här och jag kan inte låta bli att undra om det beror på att du när fanzinet kom ut hade bott en tid i Kanada och alltså rimligen börjat vänja dig vid att kommunicera med den vardagliga omgivningen främst på engelska? För jag hittar faktiskt ett par anglicismer, och det är första gången i något du skriver.

Annars tror jag rent generellt att science fiction när den är som bäst kan fylla ett eller flera av de syften du tar upp i artikeln, men jag tror inte att den räcker. All konst, som jag ser det, säger oss något om tillvaron, om vad det innebär att vara människa - konsten (i alla dess former) ger oss, när den är som bäst, det slags kunskap (bättre ord: insikt) som naturvetenskapen inte förmår ge oss. Naturvetenskapen talar om för oss hur verkligheten fungerar; konsten talar om för oss hur vi fungerar.

Så en avrundande anmärkning innan jag återkommer med kommentarer om resten av innehållet får bli att jag tror att science fiction står för en del av de insikter som skönlitteraturen förmår skänka oss om oss själva och vår plats i tillvaron, men att även annan sorts skönlitteratur måste så att säga tas med i beräkningen. Mitt eget kanske mest uppenbara exempel är att science fiction som form nästan aldrig har ett dugg att säga oss om en del av tillvaron som är högst väsentlig för de flesta av oss, nämligen de intima relationerna (som kärleks-, vän-, föräldra- etc.-relationer), medan man däremot inom andra skönlitterära former kan bibringas insikter om den delen av sitt liv.

Detta motsäger förstås på intet sätt den bärande tesen i din artikel, utan ska bara ses som en kompletterande kommentar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav åka » fre 05 dec 2008, 16:59

Jag tror att anledningen till att stilen blir hackig är att jag har så hackiga skrivarvanor. Jag hinner nästan aldrig sitta mer än kanske en timme åt gången, och den där slutredigeringen blir väl då inte riktigt vad den borde.

Ska jobba på det. Fast det där med att stjäla tid är lurigt.

Det där med att frågeställningarna "flyter in i varandra" är ett medvetet stilgrepp. Jag gillar när författare låter slutet av ett kapitel slå an tonen för nästa, och början av ett kapitel repetera hur det hänger ihop med det föregående, och så kopierade jag det sättet att skriva. Troligtvis funkar det bättre i en bok än i en artikel av det här slaget där man ändå hinner ha alltihop i huvudet. Jag får nog lägga undan det här knepet tills jag faktiskt skriver en riktig bok någon gång (på mina två entimmes skrivarstunder i veckan...)

Vore kul att veta vilka anglicismerna är, förresten. Kanske hittar jag dem själv, om jag läser igenom alltihop igen. Jag brukar vara rätt känslig för sånt, men man vet ju aldrig. När jag var i Tyskland började jag stava "bekant" (på svenska) med två n, för det såg ju mer rätt ut.

Tråkigt att jag fortfarande efter över tio år i fandom inte kommit längre än den nivå som saker diskuteras på av nykomlingar. Jag vill ju gärna att texterna ska vara tillgängliga för nya läsare, men jag skriver bara om saker jag själv är intresserad av. Jag tänker bäst när jag skriver, det är då jag får struktur på tankarna, och jag skriver för att jag tycker om att tänka på saker. Kanske tänkte jag aldrig riktigt noga på saker och ting i början av min fanniska bana, för jag var ju aldrig med in någon sf-förening med studiecirklar. Jag ligger lite efter, helt enkelt ;-)
åka
Fan

Återgå till Fanzines, fans och fanac