Fantastix skrev:Ett kort sidosprång här undrar jag hur mycket kortare livstid dessa pulpmagasin skulle haft utan dessa fantastiska pärmar.
Tecknare som Frank R Paul, Rudolf Belarski, Howard V Brown Edd Cartier och J Allen St Johns pärmar har nog på något vis satt större spår i Science Fiction on många av noveller i dessa tidningar. I mitt tycke i alla fall. Och detta gäller nog inte bara science fiction magasinen utan även deckare, trillers etc.
Illustrationerna till pulp magsinen är ett mycket intressant kapitel. Som reklam fungerade ofta de sensuella och färgstarka omslagen väl (särskilt som lättklädda medlemmar av sk det svagare könet figurerade i så många av dem) men många är också rent konstnärliga. Personligen gillar jag J Allen St John en hel del, fast det jag sett är bara omslagen han gjorde till Weird Tales. Särskilt dom han gjorde till Klines interplanetry romances är mästerliga.
Omslagen till Spicy Adventure Stories är intressanta ur en annan synvinkel. När någon säger att många rasistiska föreställningar och kvinnoförnedrande stereotyper kom till uttryck i pulp fiction, är det bla detta magasin som åsyftas. Sådant förekom säkert annorstädes också, men aldrig riktigt så tydligt som på omslagen till Spicy Adventure Stories. Det är bara att sitta och räkna alla lömska araber, vilda negrer, ondskefulla kineser, svartmuskiga latinare för att nu inte tala om alla dessa extremt ljushyade och blekblonda kvinnor som vrider sig av förtvivlan i den grinande skurkens klor.
Men det var ju inte bara omslagen utan även det inre av magasinen som var rikt illustrerade. I "The Weird Tales Story" går Robert Weinberg in med all önskvärd tydlighet på dessa kanske inte helt uppskattade, men ofta suggestiva och stilsäkra bilder av bla Frank Utpatel.