margl skrev:Det är Ernst Hugo Järegårds inläsningar av Robert Louis Stevensons "Doktor Jekyll och mr Hyde" och H P Lovecrafts "Skräckens labyrinter". Det är mycket personliga inläsningar, mer som skådespelarprestationer än enkla textredovisningar. Att säga att Järegård är engagerad i inläsningen är en underdrift, han blir närmast psykotiskt intensiv. Vansinnet och allt det morbida och makabra i dessa berättelser kommer helt till sin rätt.
Oh huga. Järegårds uppläsningar tycker jag blir som att göra varje ord till ett klimax i en berättelse. Det passar inte Lovecraft som ofta känns ganska nyktert berättande stämningar åtminstone inledningsvis. Man kanske skulle kalla in Järegård mot slutet av berättelserna först? :)
Däremot Är Järegård bra när sådant passar sig, som i Alf Morks "Uppfinnaren" om en despotisk reklambyråchef som vill vara uppfinnare. Det är det mest hysteriskt roliga jag lyssnat på och bland Järegårds absoluta höjdpunkter.
Jag gillar dock inte ljudböcker i de fall de är enkla uppläsningar. I synnerhet illa är det med den maskinupplästa delen av Frederik Pohls "The Far Shore Of Time" även om en "robot"-röst kanske är rätt sf i sig.
Radiodramatiseringar är en annan femma. Sådana älskar jag. Finns inget bättre när man är sjuk (min ögon brukar tåras vid influensor så jag kan inte läsa) och kan flytta sängen till en perfekt plats mellan högtalarna och lyssna på flera timmar långa radiodraman som tex George Lucas radioversion av "Star Wars" från 1978, gamla "Buck Rogers" från 30-talet, Sveriges Radios "Sagan Om Ringen" (Skärgårdsdoktorn är intressant som Eomer), "Fear And Loathing In Las Vegas", HP Love Craft Historical Societys narrativ "The Helmet" och "At The Mountains Of Madness" och deras "The Dunwich Horror" har precis blivit klar (
http://www.cthulhulives.org/store/store ... ct&2=32918 ).
Det finns ju en hel del on-line och Inge (Club Cosmos Inge om det finns flera) brukar hålla koll på BBC. Jag brukade lyssna på Seing Ear Theater (en del av SciFi Channel / SciFi.Com som tyvärr inte finns kvar) vilka gjorde massor av kvalitativt onlineradiodrama. Allt från 5 minuter till någon timme i längd, några av hard space-karaktär, men vanligen mysterie, fantasy, skräck eller allmänt fantastisk karaktär. Mest ambitiösa var Neil Gaimans "Murder Mysteries" med Brian Dennehy och "Snow Glass Apples" med Bebe Neuwirth, och serierna "The City of Dreams" av J Michael Strazcynski och den fantastiska "Tales From The Crypt". De större produktionerna har funnits att köpa på cd via SF Bokhandeln.
Jag spelade in flera av dessa från nätet när de fortfarande strömmades och kan om jag får lite tid på mig hjälpa till att göra dem lyssningsbara för fler. Också Inge har samlat en hel del från radio och onlineströmmar, så tillsammans har vi en ganska diger samling.