Hej alla monsterdiggare!
Jag har precis blivit medlem och det här är mitt första inlägg så "be gentle" :-) Och ja, jag har svårt att fatta mig kort.
För att gå rakt på sak så har jag i kanske tio års tid pulat på ett fantasyverk av ganska omfattande mått. Redan från början var jag införstådd med att det skulle krävas en trilogi för att rymma berättelsen och i höstas skrev jag klart tredje och avslutande delen. Redan med första boken försökte jag uppvakta förlagen, men deras svar blev "Spännande och välskrivet men ligger inte inom ramen för vår utgivning". Frågan är såklart om jag ens kom i närheten eller att de helt enkelt inte sysslar med den typen av fantasy? En kvinna på ett förlag erkände att de hellre översätter utländska titlar de redan vet säljer bra än tar risken med en debutant. Jag har inte gett upp ännu, men troligare är kanske att jag ger ut böckerna som print on demand, men då behöver jag hjälp att banta dem först. En grov uppskattning är att första boken landar på dryga 500 sidor, de övriga något mindre. Detta skulle ge en dyr bok (ca 300 spänn) som förmodligen även få av de vänner som idag säjer sig vill köpa boken skulle slanta upp, när det kommer till kritan.
Vad är då ett vettigt pris? Och vad är en vettig tjocklek på en bok?
Själv älskar jag tjocka böcker som tar lite mer tid i anspråk, men förstår att det är förbehållet engelskspråkiga författare med betydligt större upplagor. Jag riktar in mig på ungdom och vuxna då böckerna har både mörkare inslag, sex och detaljerat våld, men även filosofiska funderingar.
Skulle någon här vara intresserad att hjälpa mig skala bort oväsentligheter och slipa mitt verk till en diamant, eller åtminstone ta en titt på några kapitel? Helst någon med ett slags erfarenhet av dylikt.
Jag förstår att det inte räcker med att skriva klart boken utan att jag har ett omfattande lektörsarbete framför mig med kniven, men förmodligen är någon annan än jag själv bättre på att döda mina "darlings". Jag kan inte erbjuda några större summor pengar för i så fall skulle jag anlitat en lektörstjänst, men det blir helt enkelt för dyrt. Kanske vi kan utbyta tjänster istället?
Avsikten med att skriva är inte att bli rik, berättelserna kommer av sig själv vare sig jag vill eller inte, men då jag lagt ner så mycket av min själ i det här och vet att jag har något bra så tänker jag inte ge upp förrän jag har mina böcker i hyllan. Jag har dessutom investerat mycket tid i en värld som jag själv vill lära känna mer och redan har tankar formats kring fristående uppföljare. Dessa kommer att skrivas, det är bara en tidsfråga.
Som sagt, råd och tankar är välkomna.
Eder tillgivne nykomling Volkamo/Marcus