Hej!
Jag jobbar som barn-ungdomsbibliotekarie i Västerås, de här brukar jag stoppa i näven på fantastiksugna barn:
eh, vi tar böckerna för de minsta först:
Hcf: (7-9 år, det beror mest på hur duktiga de är på att läsa. Men flera funkar fint för högläsning också)
Adam Blade med serien Beast Quest. Lång serie med lättlästa böcker.
Tony DiTerlizzi, Böckerna om Spiderwick, väldigt fina böcker om ett syskonpar som upptäcker att det finns vättar och en massa annat fantastiskt.
Jo Salmson har väldigt populära serier som jag gillar skarpt, Alamandrarnas återkomst och Tam som blir drakriddare. Guldtips för de små sugna på fantasy.
Martin Widmarks böcker om Nelly Rapp Monsteragent. Lagom spännande böcker om Nelly med monster som Frankensteinaren och Trollkarlarna från Wittenberg.
Hcg (mellanåldern, runt 10 men det hänger mer på ungen än boken):
Sofia Bergting, serien De dödas rike. Väldigt fina och poppis :)
Peter Bergting och hans sprillans bok Häxmästaren, första delen i Legenden om Morwhayle. Klassisk fin fantasy men inte klyschigt.
Maj Bylock, Fågelprinsen osv. Väldigt bra..
John Flanagan, Gorlans ruiner. Spejarlärling som dras in i krig, fantasy, många killar som vill läsa.
Stefan Ljungqvists böcker om Monsterflickan brukar fungera bra hos både killar och tjejer, lite åt skräckhållet.
Josefine Ottesens böcker om Drakherren, sk Snabblästa böcker med mindre textmassa och fler bilder. Lång serie med Highfantasy.
Michelle Paver, Vargbröder. Väldigt populär serie, typ stenåldersfantasy. En bra fix för de som lider av Post-potter syndrome.
uHce (för de som är duktiga på att läsa eller de äldre, kan vara för "vuxet" för de minsta storläsarna):
Eoin Colfer, serien med Artemis Fowl. Urbanfantasy/sf 12-åring som utmålar sig som en kriminell begåvning och hamnar i trubbel med diverse oknytt.
Suzanne Collins, Hungerspelen, ungar 12 år och uppåt älskar de här böckerna. (Även 30-åriga bibliotekarier)
Brian Jacques: Böckerna om samhället Redwall. Jag älskar de här böckerna där klassisk fantasy utspelar sig bland skogens smådjur, där mössen är goda och råttorna är onda.
Niklas Krog har en massa bra fantasy för både ungdom och barn.
Henrik Larsson har skrivit två bra fantasy för äldre ungdomar, tjocka böcker :) Krigarhjärta och Isöhäxan.
Joseph Delaney, Väktarens lärling osv. Fantasy, häxor, magi..
Julia Sandström, Nyckelväktarna. Fantasy :D
Knappt någon SF, men så är trenden just nu. Hoppas det blir till någon hjälp i sommar. Det finns såklart en massa mer bra böcker att tipsa om men jag måste öppna mitt eget bibliotek nu :D
/Karl