Rymd-Olov skrev:Jag blir dock lite förvånad, eftersom jag vet att du gillar Banks. Blir inte hans böcker lite tråkiga om man inte ser de väldiga rymdhabitaten, de exotiska utomjordingarna, de slitna städerna, etc?
Jag tycker inte att Banks har skrivit något särskilt bra sedan 90-talet, om det ger en ledtråd, och det är hans mainstreamböcker som jag verkligen gillar. Men annars så uppskattar jag naturligtvis
tanken på enorma rymdskepp och sådant, även om jag inte ser dem framför mitt inre öga utan att stanna upp i läsningen och medvetet försöka se dem.
Det här påverkar även hur jag funkar när jag, för att ta två exempel, spelar rollspel eller möblerar om hemma. Jag måste få en scen uppritad framför mig, eller köra med tennfigurer, för att begripa hur en situation i rollspelet ser ut, var de olika kontrahenterna befinner sig och hur rummet ser ut. En verbal beskrivning räcker inte. Och ska jag möblera om hemma behöver jag ofta klippa ut små modeller och flytta runt på ett rutat papper för att kunna bilda mig en uppfattning om hur det kommer att se ut om jag gör på ett visst sätt.
Jag inbillar mig att dessa problem är relaterade till min brist på automatisk visualisering när jag läser.