Snart är året slut. Möjligt att summera! Vilka författare har ni upptäckt under året? Vilka var de bästa läsupplevelserna? Vilka var de bästa nyutkomna böckerna och novellerna? (Några tips om vad man ska nominera och rösta på till Hugon?)
Själv har jag läst ett antal författare för första gången. Elizabeth Bear och Charles de Lint gav mersmak.
Little Brother av Cory Doctorow var bra, även om jag har vissa invändningar mot hur berättelsen är uppbyggd. Den kommer att stanna i minnet. Första gången jag läst en hel bok (om än inte jättelång) på datorskärm också.
Och så läste jag War of the Worlds som inte alls var tokig även om den hade ett väldigt Englands-centrerat perspektiv på saker. (Återigen överraskas jag av det faktum att män gråter i böcker från 1800-talet. Nuförtiden läser man aldrig om vuxna män som gråter. När slutade de göra det?)
En av de bästa läsupplevelserna var The World Without Us, som inte alls är sf eller fantasy utan facklitteratur -- fin journalistisk insats om hur människan påverkar jorden och vad som skulle hända med planeten om vi plötsligt försvann.
Fast jag får väl säga att jag läst rätt lite i år. Inte mycket mindre än vanligt, men jag landar nog inte mycket över summa 30 i slutet av 2008. Jag prioriterar väl inte läsning alla gånger, tyvärr.
Återkommer när jag har tittat igenom mina listor lite. Vad har ni läst för något bra?[/i]